16 February 2010

Dua anak kecil di tepi rumah

Hari itu hari Ahad. Cuaca sangat panas dan kering, kebetulan pula matahari sedang tegak meninggi. Saya sedang membersihkan kereta kesayangan kerana sudah lama kereta itu tidak dicuci. Dalam keadaan panas-panas begini, tiada siapa pun manusia yang waras mahu berjalan-jalan di luar. Semuanya memerap di rumah sambil bermesra dengan keluarga.

Saya kemudiannya terpandang dua kelibat anak kecil di tepi rumah saya. Di tepi rumah saya itulah jalan utama untuk keluar dan masuk dari kawasan perumahan kami, dan saya pasti kedua-dua anak kecil itu baru pulang dari kedai. Seorang perempuan, besar sedikit yang saya pasti adalah kakaknya dan seorang lagi anak lelaki yang mungkin adiknya. Mereka berjalan terkedek-kedek, saya perasan si kakak sedang membawa tepung dan adiknya pula menjinjit bungkusan gula. Beberapa langkah melewati saya, adiknya bagaikan merungut yang jinjingannya sangat berat dan dengan lapang hati kakaknya mengambil bungkusan gula dari tangannya, lalu mereka terus berjalan pulang ke rumah. Saya tidak pasti di mana rumah mereka kerana kawasan perumahan ini banyak rumah yang lain.

Hati saya kemudiannya berdetik simpati. Saya menyalahkan ibu bapa mereka yang tanpa rasa bersalah menyuruh anak-anak itu berjalan ke kedai membeli barangan dapur. Lebih-lebih lagi dalam cuaca yang bukan sahaja kanak-kanak, malah orang dewasa pun boleh pengsan kerana kepanasan. Lalu saya menyimpulkan bahawa ibu bapa mereka ialah orang yang tidak bertanggungjawab. Entah apa yang dibuat oleh ibu bapa mereka ketika itu. Mungkin si bapa sedang bermalas-malasan membaca akhbar hari Ahad sambil menghisap rokok di bawah kipas, mungkin juga si ibu sedang asyik menonton rancangan Melodi, manakala si anak sedang mengharung panas dan debu demi perintah ibu dan bapa. Ahhh, betapa mereka tidak tahu mendidik anak-anak dan tidak menunjukkan contoh yang baik!!

Lama selepas itu, saya membaca sebuah buku bulanan untuk ibu bapa yang dibeli oleh isteri. Tertarik dengan satu babak tentang ajaran Nabi terhadap anak-anak, saya membacanya sehingga habis.

Anak berumur 0-7 tahun, berikan mereka sepenuh kasih sayang dan kemanjaan.
Anak berumur 7-15 tahun, berikan mereka tanggungjawab dengan bimbingan, berikan mereka peluang untuk melakukan kesalahan.
Anak berumur 15-21 tahun, hampiri mereka, bimbingan dan teguran, berikan ruang untuk pendapat mereka didengari dan memahami mereka.
Anak berumur 21 tahun ke atas, anggap mereka seperti rakan, berikan mereka sepenuh kebebasan dan memberikan pendapat kita kepada mereka.

Lantas saya teringat peristiwa dua anak kecil itu. Itulah rupanya dinamakan tanggungjawab. Si kakak dan si adik itu rupanya diajar tentang erti tanggungjawab untuk membeli bahan dapur. Rupanya saya tidak mengerti. Ibu dan bapa mereka lebih memahami.

Saya kesal juga dengan tindakan mengutuk ibu bapa mereka. Ibu dan bapa mereka sedang berada di landasan yang betul dalam mendidik anak-anak. Saya harus belajar lebih lagi untuk menjadi bapa yang bertanggungjawab. Suatu masa nanti saya juga akan melakukan perkara yang sama. Bermalas-malasan pada hari Ahad dengan membaca akhbar atau duduk-duduk sambil menunggu anak saya pulang dari kedai.

Terima kasih ibu dan bapa anak-anak kecil itu.

3 comments:

yg_indah said...

tapi kalau maknya mmg btul sdg tengok melodi di rumah?

atbk said...

ello berpanas kot...
aku pun tunggu petang kalau nak keluar berjalan kaki macam tu

oney said...

kelisa mungkin boleh melakukan yang sama, cuma dengan cara berbeza. kita beri dia tanggungjawap dengan pengawasan.
macam-macam sekarang ni..