09 July 2010

Semuanya bermula dengan kegelapan


Sekiranya kita tiba-tiba berada di dalam kegelapan, sifat panik dan takut akan cepat-cepat menerjah di dalam pemikiran. Tetapi sebenarnya ia tidaklah begitu teruk kerana kita cuma perlu bertenang selama beberapa minit dan kita akan kembali dapat melihat persekitaran. Ya, pandangan di dalam kegelapan memang tidak sejelas seperti adanya lampu, tetapi tidak juga gelap seperti kita memejamkan mata. Sekurang-kurangnya bayangan di dalam kegelapan dapat mengelakkan kita dari terjatuh. Jika tidak percaya, cubalah bertenang jika rumah kita tiba-tiba keputusan bekalan elektrik. Kita akan dapat melihat kembali selepas beberapa ketika.

Hidup ini pun begitu juga. Apabila kita sedang meneroka perjalanan baru di dalam kehidupan, bayangan panik dan ketakutan itu akan menjelma juga di dalam pemikiran. Sebagai contoh jika kita ingin membuka perniagaan, bekerja di tempat baru, berhijrah ke luar negeri, baru mendapat cahaya mata atau baru berkahwin dan sebagainya, sifat panik tentulah akan datang kepada kebanyakan orang kerana kita sedang menuju ke tempat yang kita tidak biasa. Di dalam keadaan panik ini, jika kita tidak mengawal diri dengan baik maka kita akan terjerumus kepada bahaya. Bahaya itu mungkin diakibatkan oleh perbuatan kita sendiri, atau perkara-perkara yang datang kerana kita tidak menyedarinya akibat kegelapan.

Oleh yang demikian, sekiranya kita sedang berada di dalam perjalanan baru kehidupan, bersikap tenanglah seperti tenangnya kita apabila kehilangan lampu. Di dalam ketenangan itu, cuba-cubalah meneroka secara perlahan-lahan untuk kembali mencari lampu yang akan menyuluh kehidupan. Dengan sikap sabar dan tenang, lama kelamaan cahaya akan mula menyinari kembali. Bayangkanlah sekiranya tiba-tiba kita kehilangan lampu lantas kita cepat-cepat mahu mencari kembali cahaya, di situlah kadang-kadang kita akan tersilap langkah.

Begitulah. Sekiranya perniagaan yang kita buka masih lagi tidak menguntungkan, bersikap tenanglah sambil mencari idea untuk mengembangkannya. Jikalau kita baru berkahwin, bersikap tenanglah dengan kerenah pasangan yang tidak diduga. Jika baru mendapat cahaya mata, bersikap tenanglah dengan tangisan mereka yang kadang-kadang menimbulkan perasaan marah. Sekiranya kita kehilangan orang tersayang, bersikap tenanglah untuk menyesuaikan diri dengan kehilangan. Insya Allah, cahaya akan menjelma. Jika tidak ada cahaya sekalipun, belajarlah berjalan di dalam gelap kerana lama-kelamaan kita pasti boleh berlari.

5 comments:

yg_indah said...

aku suka ini.

Seorang Bukan Sasterawan said...

terima kasih saudara..

kelisa_samudera said...

yang indah : terima kasih

SBS : terima kasih

atbk said...

cant u just stop inspiring us already??
;p

kelisa_samudera said...

atbk : aku tak paham ape ko cakap ni. hahahah. english aku skang dah teruk sungguh.