18 January 2012

Cerita tentang rumah

Rumah yang kami diami sekarang jauh lebih besar dari rumah yang kami sewa ketika di Kuala Kangsar dahulu. Tambahan pula, inilah pertama kali di dalam hidup saya mendiami rumah 2 tingkat, dan segala-galanya perlu disesuaikan dengan lebih jitu. Jika kita terlupa mengambil barang di tingkat atas, seksanya untuk naik semula memang ada. Terasa seperti lutut ini kebas pada mulanya untuk membiasakan diri, tetapi lama-kelamaan ada baiknya juga kerana saya menjadi seorang yang pengingat.

Rumah ini adalah kuarters kerajaan. Ia bukanlah rumah saya yang sebenarnya. Sebab itu saya tidak malu-malu untuk mengatakan bahawa rumah ini besar kerana saya tidak pernah mempunyai niat untuk membangga diri. Apa gunanya membanggakan sesuatu yang bukan hak kita? Suatu masa nanti jika Allah mentakdirkan rezeki saya di tempat lain pula, maka rumah ini akan ditinggalkan untuk memberi laluan kepada penghuni baru. Istimewanya keluarga saya, kamilah keluarga pertama mendiami rumah ini lantaran ia baru siap dibina pada bulan Oktober yang lalu.

Di sebelah rumah ini ada tanah yang agak selesa juga untuk bercucuk tanam. Ia memang menjadi hobi saya walaupun saya bukanlah orang yang arif tentang hal pertanian. Dibantu pula dengan ibu yang berkongsi minat yang sama, saya tidak ragu-ragu lagi untuk menjadikan kawasan sebelah rumah ini sebagai kawasan untuk bercucuk tanam. Dimulakan dengan tanaman serai sebanyak 11 pokok, baru-baru ini saya membeli pokok limau dan kedondong untuk ditanam. Tidak sabar rasanya untuk menikmati hasil, bukan untuk dibuat makan sahaja tetapi lebih kepada kepuasan yang tidak terhingga.

Betul-betul di hadapan rumah saya ada sebuah taman permainan asas untuk kanak-kanak. Ia mempunyai buaian, gelongsor dan jongkat jongket. Setiap petang ada kurang lebih 10 orang kanak-kanak akan bermain di sini, dan pemandangannya sangat mendamaikan. Memang, kanak-kanak boleh membikin hati yang gundah menjadi tenang. Sengaja saya pilih rumah berhadapan dengan taman permainan untuk kemudahan anak saya pada mulanya, jadi sebagai bonus saya menikmati suara-suara riang kanak-kanak yang lain.

Sekali imbas, rumah ini nampak sempurna. Ia terletak berdekatan pejabat, berdekatan pula dengan kemudahan-kemudahan awam yang lain. Penghuni-penghuni sekelilingnya ialah rakan-rakan sepejabat, maka perhubungan kami menjadi lebih erat. Lebih-lebih lagi saya ialah ketua di pejabat kepada kebanyakan mereka. Tetapi peristiwa baru-baru ini membuatkan saya kembali bermuhasabah, mendapat kediaman yang diidam-idamkan tidak semestinya menjadikan hati ini menjadi tenang.


6 comments:

a.samad jaafar said...

tahniah..kerjaya saudara makin meningkat mungkin..tp, peristiwa apa yg bermakna tu?

eMMe said...

yop kelisa, syok la... de umah 2 tingkat...sama...heee~

kelisa_samudera said...

samad : kerjaya tak meningkat. biasa aje. peristiwa tu nanti aku tulih lain kali.

emme : syok tu syok. tapi tenaga kena lebih. hehe

alangtengahbirukundang said...

fiuhhh akhirnya tergerak hati utk bukak blog kau n puas ade entry baru... persegaran minda yg tak ternilai [over tak ayat mulut manis aku?]

kelisa_samudera said...

atbk : ko jgn plak tak update blog. aku dah sahut cabaran ko ni. hahah

Anonymous said...

waaaaa...umah baru... baby baru on the way... syukur alhamdulillah, nikmat yg tidak ternilai dari allah s.w.t.

-eda-