19 August 2009

Dari Jendela Kenangan : Seorang pakcik tua dan isterinya

Ini cerita 20 tahun yang lalu.

Seorang anak kecil berumur kurang lebih 7 tahun berjalan bersama ibunya dan adiknya yang berumur 5 tahun. Mereka dalam perjalanan untuk ke rumah datuk anak kecil itu yang terletak jauh ke dalam sebuah kampung. Zaman dahulu ramai orang tidak mempunyai motokar, atau di dalam bahasa biasa dipanggil kereta. Orang yang mempunyai motosikal juga hanya boleh dibilang dengan jari. Perjalanan yang jaraknya lebih kurang 2 kilometer itu membuatkan anak kecil berumur 7 tahun itu keletihan. Lalu dikata pada ibunya, "mak, penat lah".

"Sabar sedikit, sekejap lagi kita akan sampai".

Untuk membuatkan anak-anaknya kehilangan rasa penat dan bosan, ibunya bercerita sepanjang perkara di dalam perjalanan yang singkat itu. Dan tiba-tiba, lalu seorang pakcik tua memandu sebuah volkswagen buruk berwarna merah bersama dengan isterinya.

Setelah berbual pendek selama beberapa minit, pakciknya menumpangkan ibu muda itu dan anak-anaknya dan mereka sampai ke rumah datuk dengan selamat.

Hari ini anak kecil itu sudah dewasa. Bukan sahaja volkswagen buruk berwarna merah, kereta yang lebih selesa pun sudah mampu untuk dimilikinya. Jika sepuluh tahun dahulu dia memegang watak sebagai seorang anak kecil dan ibunya dan adiknya, hari ini dia sudah dapat memegang watak sebagai seorang pakcik tua dan isterinya.

Dia berazam untuk menumpangkan sesiapa sahaja yang sedang memegang watak seorang anak kecil dan ibunya dan adiknya...

1 comment:

Seorang Bukan Sasterawan said...

Syukur kamu tidak lupa diri macam kebanyakan manusia berpangkat besar yang lain..