11 September 2009

Tiba-tiba saya menjadi kaya!


Selepas menunaikan solat Jumaat, saya menuju ke sebuah bank yang selama ini setia menjadi penyedia wang gaji saya setiap bulan. Oleh kerana saya telah berniat untuk berbuka puasa di sebuah tempat eksklusif bersama isteri, saya bercadang untuk mengeluarkan sejumlah wang.

Tiba-tiba, saya terkejut kerana melihat wang yang masih banyak di dalam akaun bank. Bagi saya yang bergaji kecil, jumlah wang sebanyak beberapa ribu ringgit itu memang nampak terlalu banyak. Setelah terkasima beberapa ketika, barulah saya menyedari bahawa wang itu sebenarnya ialah tuntutan perpindahan saya dari tempat kerja lama ke tempat baru.

Alhamdulillah, saya agak mewah dengan wang akhir-akhir ini. Saya mendapat 2 kali gaji dalam tempoh 2 minggu kerana pembayaran awal dari majikan, wang sewa rumah, tuntutan perjalanan ke mesyuarat dan sekarang tuntutan perpindahan pula. Jumlah keseluruhannya bolehlah juga dapat membayar ansuran kereta Toyota Vios yang pernah saya idamkan. Lalu saya terfikir bagaimana untuk menguruskan rezeki terpijak ini. Saya sedar, jika saya biarkan wang ini di dalam akaun gaji, jumlah beribu-ribu ringgit ini akan menjadi berpuluh-puluh sahaja dalam tempoh beberapa waktu. Ditambah lagi dengan perayaan yang semakin hampir, segala yang pada mulanya di dalam kategori tidak perlu tiba-tiba pula akan menjadi "sangat terdesak untuk dibeli."

Saya tidak berniat untuk membangga diri tentang wang ini. Apalah sangat wang yang saya ada jika dibandingkan dengan kekayaan Yang Maha Esa, malah untuk dibandingkan dengan rakan-rakan pun saya tidak layak. Cuma sebagai rujukan saya pada masa hadapan, saya cuma boleh katakan, "begitulah manusia". Apabila diuji oleh Allah dengan kesenangan yang sementara, kita langsung terlupa dengan kesengsaraan yang pernah kita hadapi. Bukan sekali dua saya terpaksa mengikat perut kerana kesempitan wang, atau sakit kepala memikirkan di mana mahu mengorek wang tol dan minyak kereta, dan pada masa itulah berbagai janji manis dan azam dibuat supaya berjimat apabila mempunyai wang lebihan. Namun, bilamana Allah benar-benar memberi kita wang lebihan, janji manis dan azam itu nanti cuma akan menjadi ingatan yang semakin dilupakan.

Saya percaya bukan saya seorang yang menghadapi masalah ini. Jika tidak, mana mungkin ada orang yang masih berhutang walhal pendapatannya sudah banyak. Justru, marilah sama-sama kita meneliti ke manakah wang kita pergi selama ini. Bukanlah kita mahu menjadi kedekut, tetapi lebih kepada berhati-hati. Jangan pula nanti selepas bertahun-tahun menghambakan diri kepada majikan, kita gagal pula untuk menunjukkan hasil ketekunan bekerja kita itu. Jika itu yang terjadi, sia-sialah jerih perih kita yang pada mulanya berazam untuk meningkatkan taraf ekonomi keluarga. Berhati-hatilah dengan perbelanjaan seharian. Seperti kata pemilik gedung WalMart yang juga orang kedua terkaya di dunia (saya terlupa namanya), kebocoran yang kecil juga boleh menenggelamkan sebuah kapal yang besar.

7 comments:

Insan Biasa said...

sopi... bestnye.... masuk dalam akaun aku... akaun aku kebal AMLA... hahahaha

hans said...

belajarlah berjimat cermat
mungkin boleh buka satu lagi akaun dan jadikan akaun itu sebagai akaun yg tidak akan disentuh
jadi insyaallah duit akan selamat disitu
haha

kelisa_samudera said...

IB
AMLA tu apa dia?

hans
done already!!! :-D

Nafastari said...

Vios??
;-)

yg_indah said...

anti money laundering act.tu la org suh praktis xmau.hg jgn dok ikut kata2 yg suh masuk akaun depa tu sopi.masuk akaun toyota lg bgus.bes oo naik vios.bru la nmpak mcm keja gomen.tp yg paling bes masuk akaun aku la,sbb aku ank yatim.byk pahala hg sopi klu hg wat cm2.

kelisa_samudera said...

nafastari
ada masalah dengan vios? adakah anda juga jatuh cinta dengan dia? ;)

yg_indah
aku dan insan_biasa jugak anak yatim macam hang. hang la patut bagi aku duit. aku jadi anak yatim lagi lama pada hang.

Unknown said...

ok la tu dapat duit dekat2 nak raya nie.
x rasa vios memanggil2 ker.
mesti banyak bagi diskaun skang nih.
racun2.
hahahahhah