12 November 2009

Kuching : Episod 3 : Bertemu adik

Kak Yah ialah anak kepada guru mengaji Al-Quran saya di kampung ketika saya kecil dahulu. Dia juga isteri kepada Abang Man, seorang pegawai polis yang bekerja di Kuching. Mereka punya seorang anak yang bernama Ezat berumur 12 tahun dan baru sahaja selesai menduduki peperiksaan UPSR. Kak Yahlah tempat adik saya mengadu nasib di tempat orang, tempat dia memesan untuk membeli barang-barang istimewa Sarawak dan rumah Kak Yah ialah tempat adik saya meletakkan barang-barang peribadi berharga jika dia pulang ke Semenanjung. Mujurlah Kak Yah dan Abang Man sudi menghantar kami ke Hospital Betong, di samping dia sendiri berkeinginan untuk menziarahi adik.

Setibanya kami di Kuching, jam sudah menunjukkan pukul 11.30 pagi. Suasana redup dan tenang. Saya difahamkan sudah 2 minggu Bandaraya Kuching tidak dijamah matahari. Hujan akan turun setiap hari dan siangnya lebih pendek dari waktu malam. Lapangan terbangnya tidak jauh berbeza dengan Lapangan Terbang Antarabangsa Sultan Abdul Halim Alor Setar, cuma ia lebih meriah dan kawalan keselamatannya lebih ketat. Ada ramai anggota polis dan tentera berkumpul di situ, tetapi mereka tidak pula berbuat apa-apa. Cuma sesekali menghisap rokok dan berbual sesama sendiri, namun ada juga yang berwaspada dengan senjata di tangan.

Sambil menunggu Kak Yah datang menjemput, kami beratur untuk membeli tiket pulang yang dijadualkan pada hari Ahad 8 November 2009. Kali ini, saya yang akan membelinya sambil dibimbing oleh isteri saya. Ketika sedang beratur, saya menerima panggilan telefon. Adik!!

"Abang, adik sudah sihat!!" Suaranya agak ceria. Bagaimana boleh sihat dalam tempoh beberapa jam dimasukkan ke wad sedangkan dia sudah demam selama beberapa minggu?

"Entah. Agaknya sebab doktor sudah masukkan air ke dalam badan adik. Masuk kali ini sudah 3 botol." Dia maksudkan air yang biasa kita lihat dicucuk ke lengan dan digantung di atas satu tiang. Saya sebenarnya masih kurang percaya dia sihat. Lalu saya cuba mengalih perhatian dengan mengatakan saya sedang membeli tiket. Tetapi di dalam ketidakpercayaan itu, hati saya merasa lapang benar. Suaranya memang lebih kuat dan bersemangat berbanding hari-hari yang lepas.

Usai membeli tiket, kebetulan pula Kak Yah sudah sampai dengan kereta Personanya. Sekali lagi saya menerima utusan dari adik, kali ini melalui sistem pesanan ringkas. "Abang, sebelum bertolak pergi makan dulu. Kalau Kak Yah ajak makan pergi makan. Kalau tak mau makan, bungkus saja. Pastikan bawa makanan dalam kereta. Buang air siap-siap. Jangan lupa beli roti Gardenia untuk adik. Adik nak makan roti Gardenia." Apa pula? Mengapa dipesan benda yang pelik-pelik begitu? Saya mengambil enteng pesanan itu. Makan? Di mana-mana juga boleh makan. Rezeki Tuhan yang tentukan.

Setelah bersalam-salaman dengan Kak Yah dan Abang Man, kami masuk ke dalam kereta dan meluncur laju ke Serian. Dari Kuching ke Serian, Serian ke Sri Aman, Sri Aman ke Betong. Sejujurnya saya tidak tahu berapa jauh. Tetapi adik pernah berpesan ia memang jauh.

Sayangnya Kak Yah tidak berhenti di mana-mana untuk makan. Tidak apalah, saya datang pun bukan untuk makan. Malah saya tidak mengharapkan untuk berhenti pun, kerana lebih cepat berjumpa adik akan lebih bagus. Kami bersembang-sembang di dalam kereta, bertanyakan perihal anak tunggalnya, pengalaman Kak Yah selama beberapa tahun tinggal di Kuching dan bersuamikan orang Samarahan. Dia nyata sangat mesra. Tidak seperti dahulu ketika dia kadang-kadang mengambil alih tempat ibunya mengajar Al-Quran. Ketika itu dia sangat sombong.

Saya sangat menghayati perjalanan itu. Ia satu pengalaman yang menarik. Ditambah lagi tidak perlu memikirkan adik kerana suaranya sudah bersemangat dan kuat. Laluan itu dipanggil sebagai 'Jalan Serian-Sri Aman', lebih dikenali sebagai lebuhraya. Ia menyambungkan Kuching terus sehingga ke Kota Kinabalu. Tetapi ia cuma 2 lorong, sesekali sahaja kenderaan lalu. Selebihnya kami cuma ditemani semak samun. Jika di Semenanjung, laluan itu mirip sekali menyerupai laluan Selama-Taiping, Batang Berjuntai-Rawang atau Bentong-Gombak. Lebih banyak kami melewati gereja berbanding masjid. Lebih banyak kami melewati hutan berbanding perkampungan.

Setelah 2 jam perjalanan, saya menyedari sesuatu yang pelik. Ditambah pula apabila isteri saya mula membuka coklat dari beg tangannya, saya melihat coklat itu begitu menggiurkan sekali. Rupa-rupanya saya lapar. Dari pagi tadi kami cuma sempat bersarapan di LCCT. Barulah saya teringatkan pesanan ringkas adik tadi. Sepatutnya kami perlu makan dahulu. Di kiri kanan tiada restoran, tiada kedai makan malah tiada apa-apa. Cuma hutan!! Saya sendiri merasa lapar, bagaimana isteri saya dan anak saya di dalam kandungannya? Isteri saya mengunjukkan coklat itu kepada saya, dan sebagai penumpang yang beradab, saya mempelawanya pada Kak Yah dan anaknya. Saya cuma makan sekeping, dan saya merasa cukup nikmat sekali.

Saya sekarang sedang terfikirkan tentang isteri saya. Adakah dia juga merasa lapar. Jika ditanya secara terus, tentulah dia akan katakan tidak kerana dia tidak mahu meresahkan saya. Kak Yah pula seolah-olah mengerti, dan kami singgah sekejap di satu tempat bernama Sri Aman. 1 jam selepas saya menyedari buat pertama kalinya yang saya berasa lapar.

Rupa-rupanya Kak Yah lebih prihatin. Dia tidak berhenti makan pada mulanya kerana dia sudah menyediakan bekal sendiri. Kami seolah-olah berkelah pula di situ. Pesan Kak Yah, di sini tidak boleh makan sembarangan kerana tidak kenal agama penjualnya. Kadang-kadang namanya saja Islam seperti Haji, Lebai atau sebagainya, tetapi ada yang sudah murtad pun. Kala itu saya mengerti kenapa lebih banyak gereja berbanding masjid. Pesannya lagi, di tepi-tepi jalan tidak boleh buang air, kerana hutan adalah tempat yang sensitif. Kala itu juga saya menyedari mengapa adik berpesan supaya kami buang air di Kuching. Saya senyum sendirian. Mereka lebih bijak dari saya.

Kami sampai di Hospital Betong lebih kurang pukul 4.30 petang selepas 5 jam perjalanan. Jaraknya tidaklah jauh, cuma kurang lebih 240 kilometer sahaja dari Kuching. Sama jaraknya dengan Kuala Lumpur ke Ipoh, yang mana saya pernah merekodkan tempoh 3 jam perjalanan. Tetapi di sini, 5 jam itu boleh dikatakan sangat pantas kerana kebiasaannya jarak dari Betong ke Kuching boleh mengambil masa sehingga 7 jam. Mungkin faktor jalanraya, bengkang bengkok dan apa-apa lagi, ia mengambil masa yang lama.

Lambat-lambat saya memasuki wad hospital itu. Adik saya berada di hujung sekali, sedang ditemani oleh Kak Na dan Mira, 2 orang rakan serumahnya. Benar, dia tidaklah seteruk yang saya jangkakan. Kedatangan kami disambut ciuman tangan dan senyumannya, dan perlahan-lahan air matanya jatuh. Mungkin terharu dengan kehadiran saya dan isteri, atau tidak percaya saya boleh sampai ke sini. Kami bersembang panjang, bertanya keadaannya sambil disampuk oleh Kak Na dan Mira, dan Kak Yah turut sama bersembang mesra. Di sebelah katil yang kosong, Abang Man cuma diam ditemani Ezat. Mungkin janggal hendak bersembang kerana kebanyakannya perempuan. Adik saya sihat, kuat dan cergas. Cuma dia tidak boleh berjalan ke mana-mana dia suka kerana diikat dengan corong air itu. Ketawanya seperti yang biasa saya lihat dari dahulu. Tiada tanda-tanda dia sakit walaupun dia nampak agak lembik. Agaknya Allah telah menyembuhkannya dengan medium air yang dicucuk di tangannya.

Di kala itu, di dalam hati saya tenang sekali. Alhamdulillah. Adik saya tidak seteruk yang saya duga pada mulanya. Setiap nadi yang bergetar ketakutan beransur-ansur hilang. Tiba-tiba, deringan telefon memecah perbualan. Ibu!! Saya sudah tahu apa yang mahu dijawab kepadanya jika dia bertanyakan keadaan adik. Saya akan menjawab dengan yakin. Malam ini saya akan tidur nyenyak...

Terima kasih Allah.

saya sengaja mengambil gambar dalam keadaan bergetar...

4 comments:

yg_indah said...

lepas teruk,DIA bg la senang kan.tapi tang menunggu waktu teruk tu la tak tahan tu

oney said...

Alhamdulilah.

kelisa_samudera said...

yg_indah : betul tu. time nak tunggu senang yang seksa tu.

oney : terima kasih.

sebenarnya ni babak pertama. babak kedua dah malas nak sambung. wakakaka

Seorang Bukan Sasterawan said...

best betul cerita hang pi..
bila lagi hang nak buat cerita best camni..
pasni hang cerita pasal yg_indah demam pulak...huhuhu