13 January 2010

KD Seri Inderapura


Dari lobi Hotel Swiss-Garden Damai Laut Lumut, kita akan dapat melihat beberapa tempat menarik di situ seperti Pulau Pangkor dan Pulau Batu Putih. Pulau Batu Putih ini lebih kecil dari Pulau Batu Putih yang direbut di antara Malaysia dan Singapura, dan semestinya pulau ini tidak menjadi pertikaian kepada negara lain. Di sebelah kiri pemandangan kita akan dapat melihat Sungai Manjung yang luas seperti laut, dan di pesisiran Sungai Manjung terdapat bandar Lumut dan pengkalan Tentera Laut Diraja Malaysia. Tetapi kedua-dua tempat menarik ini tidak dapat dilihat dari lobi hotel berkenaan.

Menariknya, KD Seri Inderapura yang pernah terbakar dahulu masih lagi disimpan di sini. Ia dapat dilihat dengan jelas jika kita memakai teropong atau sekurang-kurangnya kamera berfokus tinggi. Tetapi memandangkan kamera saya hanyalah bertaraf biasa-biasa, saya sudah cukup berpuas hati dengan gambar yang saya ambil. Gambar ini akan menjadi kenangan yang lama. Bukan mudah untuk menunggu kapal tentera terbakar lagi. Mungkin ia akan mengambil masa bertahun-tahun dari sekarang.

Kapal ini dikatakan dilabuhkan di beting pasir yang mana ia tidak menjadi laluan untuk kapal-kapal yang lain. Menarik juga jika melihat beting pasir boleh timbul di tengah-tengah laut. Terdapat sebuah lagi kapal TLDM yang berlabuh sepanjang masa untuk memberi amaran kepada kapal-kapal yang lain jika mereka mendekati bangkai Seri Inderapura. Menurut maklumat yang saya terima, kapal ini masih tidak dapat dilupuskan sebelum semua data pelupusan diambil.

Kapal ini dicadangkan untuk ditenggelamkan di Pulau Sembilan untuk menjadi habitat ikan-ikan. Lebih baik jika kapal ini dicerai-beraikan dan komponennya dijual secara besi buruk. Tentulah ia akan mendapat pulangan lumayan. Tetapi semestinya pihak kerajaan lebih mementingkan aspek keselamatan negara dari wang, sebab itulah ia dilupuskan secara ditenggelamkan.

No comments: