14 January 2011

"Kalau baju saya basah, dah lama saya terjun"



Saya pernah menulis tentang kunjungan pertama ke Royal Belum di dalam tulisan yang bertajuk Kembara Royal Belum akhir tahun 2009 yang lalu. Oleh kerana pada masa itu pengetahuan saya agak kurang, maka ada beberapa data yang ditulis sebenarnya tidak tepat kerana saya tidak membuat kajian yang serius dan analitik. Sebagai contoh, saya menganggarkan keluasan keseluruhan Royal Belum ialah seluas 83,751 buah padang bola sepak, tetapi sebenarnya ialah kira-kira 170,792 buah dengan mengambil perbandingan Stadium Old Trafford di Manchester United ialah seluas 1.7 ekar. Selain dari itu, saya tersilap menyatakan Pulau Tali Kail dimiliki oleh Jabatan Perhilitan sedangkan fakta sebenarnya ialah ia dimiliki oleh Jabatan Hutan. Jabatan Perhilitan juga mempunyai pulau mereka sendiri tetapi kemudahan yang disediakan tidaklah sehebat Pulau Tali Kail yang serba serbi lengkap bagaikan hotel 3 bintang. Selain dari itu, fakta yang saya nukilkan bolehlah dikira sebagai tepat kerana tiada apa-apa percanggahan lain selain dari yang telah saya terima.

Saya baru sahaja melawat Royal Belum beberapa hari yang lepas. Melalui tulisan sahabat saya D08 di blognya, kebetulan pula saya berpeluang ke tempat yang sama tetapi di dalam acara yang berlainan. Malah, di dalam beberapa minggu yang akan datang saya akan sekali lagi ke sini demi menyelesaikan tuntutan kerja yang berkisarkan kepada projek menjejaki laluan haiwan liar. Demi kemakmuran yang berpanjangan di antara manusia dan haiwan yang sama-sama berkongsi hidup di dunia ini, sesuatu perlu dilakukan untuk tidak mengganggu habitat mereka yang telah lama terancam. Saya bertuah kerana terlibat secara langsung di dalam projek ini dan oleh kerana kunjungan kali ini adalah dasar tugas, saya tidak terlalu teruja dengan apa yang terkandung di dalam perut Royal Belum kerana saya lebih menumpukan kepada penyelesaian tugas yang telah diamanahkan.

Sayang sekali saya tidak membawa kamera untuk kenang-kenangan kerana kamera saya telah hilang ketika berkunjung ke Pulau Pangkor beberapa hari sebelumnya. Ketika di dalam kereta untuk ke sana, beberapa kali saya meluahkan rasa kekesalan yang teramat sangat di atas kehilangan kamera yang tersayang. Bukan kerana harga kamera yang menjadi persoalan, tetapi kehilangan gambar-gambar di dalamnya yang membuatkan hati menjadi rawan. Lalu dengan perasaan rendah diri kepada orang lain yang megah dengan DSLR mereka, saya agak malu-malu menggunakan telefon bimbit untuk merakam sedikit gambar kenang-kenangan. Dengan sebab itulah gambar-gambar yang diambil agak kabur dan tidak cantik tidak seperti menggunakan kamera digital yang sebenar.




Hutan Belum masih seperti yang saya tinggalkan ketika 2009 dahulu. Ia masih tenang, lembut dan misteri. Isi perutnya yang hijau dan gelap bagai mencabar manusia yang tega untuk menjelajah. Ia sentiasa sunyi dan damai, malah berada di sini walaupun hanya untuk satu malam boleh mengubah pendirian seseorang terhadap persepsi dunia yang kejam ini. Saya mencadangkan kepada sesiapa yang berasa tertekan kerana apa-apa sebab supaya datang ke sini untuk menghilangkan perasaan walang, kerana berada di sini boleh membuatkan kita lupa kepada masalah yang telah menimpa. Maha Suci Allah yang telah meletakkan sebuah 'syurga' di hujung negara ini untuk tatapan kepada hamba-hamba-Nya yang leka.

Gambar di atas telah dirakamkan pada pukul 7.02 pagi usai sahaja saya bersiap-siap untuk pulang. Ia dirakamkan di atas Pulau Tali Kail dengan mengadap ke timur ( mengambil kira saya merakamkan gambar dengan membelakangkan kiblat). Melihat suasana pada pagi yang hening di tasik ini, saya teringkatkan buku-buku cerita pahlawan karya Tony Wong ketika saya masih muda remaja. Gambar-gambar pemandangan yang indah telah diabadikan di dalam karya kepahlawanan Tony Wong sehinggakan membacanya membuatkan saya rasa betapa bertuah jika saya dapat melihatnya di alam nyata. Ternyata Allah telah memakbulkan impian saya dengan menghadirkan Hutan Belum untuk santapan sebagai lukisan alam yang benar-benar wujud.


Seperti biasa juga haiwan kecil ini tidak akan sesekali melepaskan peluang untuk menghisap darah manusia. Di dalam kunjungan kali ini saya hanya dihinggap dua kali berbanding rakan-rakan lain yang lebih banyak. Memang saya menyedari di dalam setiap pengembaraan ke dalam hutan, saya jarang dihinggap si pacat mungkin kerana darah saya kurang enak berbanding orang lain. Atau mungkin sahaja pacat-pacat itu menyedari bahawa menghisap darah saya tidak menghiburkan kerana ia tidak akan membuatkan saya kaget atau panik, kerana saya memang tidak berasa geli dengan drakula cilik ini.

Pada perjalanan pulang selepas menyusuri Sungai Kejar, bot yang kami naiki mati di tengah-tengah tasik kerana telah kehabisan minyak. Dengan nada bergurau, seorang kakitangan tiba-tiba menyarankan saya supaya terjun dari bot untuk mandi sementara mereka menguruskan untuk mengisi minyak yang baru. Lalu saya menjawab,

"Kalau baju saya basah, dah lama saya terjun. Tapi sebab baju kering, malas. Nanti baju basah susah nak masuk kereta."

Sebaik sahaja mengisi minyak dan meneruskan perjalanan, hujan turun dengan lebat sehingga baju kami semua benar-benar basah kuyup. Dan selepas itu saya tidak tertahan lagi mendengar usikan mereka yang menyuruh saya terjun untuk mandi. Memang benar saya mahu terjun, tetapi keadaan masa dan tempat tidak mengizinkan untuk saya berbuat demikian.

7 comments:

a.samad jaafar said...

seronok betul membaca nukilan ini.. harap akan bersambung lagi.. sahabat mempunyai bakat yg besar dlm penulisan.. teruskan menulis.. rugi jika bakat dipendamkan ...

DKosongLapan said...

sopi....
ate mane ke sambungan nye niii....
sambei aku bace entri hang ni....aku dok bayangkan tempat2 yang hang pegii.... hang pegi ateh dasar menjejak menatang....aku pulak ateh dasar pelancongan.....ade bende yang same...ade jugak bende yang tak sameee

kelisa_samudera said...

samad & D : malangnye takde sambungan la. hehe. tak tau nak tulih ape dah.

terima kasih ateh pujian kamu tu samad. insya allah, awok akan cuba jadi lebih baik.

D, aku pegi kejap aje. tak sempat nak buat ape pun.

atbk said...

wehh bila nak ajak cek pi sana?
teringin sgt!

toyolkiut said...

wah..
TK bab2 utan ni seram sejuk sikit..
takut la..

eMMe said...

salam en kelisa! maaf baru tulis komen kat sini, saya tak penah masuk hutan setebal Hutan Belum...takde pengalaman, mencabar sungguh tugas En Kelisa kita nih...eeeee...lintah ke tu, nasib pakai stokin, saya rasa simpati atas hilangnye kamera en kelisa, saya pun penah mengalami nasib yg same, skrg ni ngah kumpul duit beli kamera, hahahaa....

kelisa_samudera said...

toyol : dalam hutan takde toyol. ada langsuir je. sebab tu toyol takut kalo bab hutan. hehe

emme : dtg la sekali ke hutan belum. lebih2 lagi kalo buat aktiviti jabatan, mmg tak banyak pakai duit. penginapan pun free je.