31 January 2010

Kita bagaikan bidak catur


Suka atau tidak, kita harus menyedari bahawa kita ini hanyalah bidak catur Allah Yang Maha Berkuasa di dunia ini. Seperti lazimnya permainan catur, kita juga mempunyai fungsi yang berbeza di dunia yang sangat luas. Setiap dari kita mempunyai watak yang pelbagai, berada di posisi yang berlainan, berwajah tidak serupa dan hidup juga mengikut cara kita sendiri. Allah jualah yang berkuasa memainkan kita mengikut sesuka hatinya, ditolak ke bawah, ke atas, kiri dan kanan mengikut selera-Nya sehinggalah permainan ini berakhir suatu hari nanti.

Di dalam permainan ini juga, kita tidak akan terlepas dari rasa kemenangan, kekalahan, berkorban atau dikorbankan. Segala-galanya dilakukan mengikut strategi Allah yang mempunyai hikmah yang tidak tercapai. Pernahkah kita mempersoalkan strategi kita sendiri apabila bermain catur ketika mana kita terpaksa mengorbankan sesuatu yang dirasakan sangat penting seperti bidak permaisuri? Tentunya pengorbanan itu dilakukan setelah berfikir panjang bahawa matlamat untuk menang itu adalah lebih utama dari menyelamatkan permaisuri.

Begitulah agaknya cara Allah bekerja. Kekadang apabila melihat seseorang yang sangat penting di dalam hidup kita diambil Allah dari segi nyawa atau kudratnya, lalu kita mempersoalkan mengapa Allah memperlakukan kita dengan cara yang tidak wajar itu. Bahawa sesungguhnya Allah sangat luas pengetahuannya, berhikmah di dalam tindakannya dan akhirnya kemenangan kita akan datang juga jika kita benar-benar percaya dengan sepenuh keimanan.

Di suatu masa yang akan datang, sekiranya salah seorang dari bidak catur kita yang paling penting diambil Allah, fikirkanlah bahawa bidak catur Nabi Muhammad yang terpenting iaitu Siti Khadijah dan Abu Talib juga diambil dengan cara yang serupa. Lalu dengan kematian mereka yang dikasihi itu adakah Nabi Muhammad telah kalah? Tidak sesekali. Malahan agama-Nya yang suci itu disebarkan dengan lebih luas tanpa kehadiran bidak yang penting. Mungkin juga boleh dikiaskan bahawa Nabi Muhammad telah memenangi perlawanan ini tanpa permaisuri dan kota, jadi apalah kiranya jika Allah hanya mengambil bidak tentera sahaja dari kita. Kerana manusia yang paling dikasihi-Nya juga tidak terlepas dari strategi Allah yang Maha Mulia.

3 comments:

Seorang Bukan Sasterawan said...

aku rasa x best sbb aku rasa aku bidak pawn je..
boleh tak aku nak jadi buah dam aji..boleh sampai naik aji..huhuhu

yg_indah said...

aku masih tak tahu aku bidak apa.minta2 la jd King,sebab ada Queen.

kelisa_samudera said...

SBS : apa yg kita rasa itula kita. tapi aku rasa kita semua raja di dalam papan catur kita sendiri.

yg_indah : bukan king saja yg ada queen. kalo jadi bidak kuda pun ada kuda betina jugak.