07 January 2010

Ole Gunnar Solskjaer

Bagi siri individu ini, saya akan menulis tentang pandangan saya terhadap individu-individu yang menarik hati samada mereka itu menjelikkan, dikagumi, unik atau apa-apa sahaja. Pandangan saya ini adalah pandangan saya seorang hasil dari pemahaman sendiri sama ada dari pembacaan, media dan pengalaman secara langsung atau tidak langsung dengan individu berkenaan. Penilaian saya terhadap seseorang individu ini mungkin berbeza dengan orang lain. Ia tidak berkaitan langsung untuk menjadikan mereka sebagai idola atau bahan cemuhan kerana saya percaya, setiap dari kita adalah istimewa. Bagi siri pertama ini, saya memberi penghormatan kepada Ole Gunnar Solskjaer.


Ole Gunnar Solskjaer ialah bekas penyerang Manchester United. Dia mengucup zaman-zaman kegemilangan pada lewat tahun 1990-an dan awal dekad 2000. Saya memilihnya kerana terpesona dengan wataknya sebagai penyerang yang sangat berbisa di padang.

Solskjaer yang berwarganegara Norway digelar sebagai 'pembunuh berwajah budak' (babyface killer). Memang benar, mukanya tidak larut dimakan usia. Gelaran ini sangat mengagumkan jika kita membaca komik-komik keluaran Jepun atau Cina jika wajah seseorang yang menjadi wira atau penjahat sangat kontra dengan watak mereka. Tentu sahaja seorang antagonis yang bermuka baik akan lebih diingati oleh orang ramai berbanding antagonis bermuka bengis. Tidak ramai penyerang di dunia yang digelarkan sebagai pembunuh. Solskjaer berjaya membuktikan wajah 'tidak berdosanya' adalah racun kepada musuh-musuhnya di padang. Di satu pihak, dia dianggap sebagai hero yang menjadi penyelamat pada saat-saat akhir, sama seperti hero-hero komik atau hero-hero Hindustan. Di satu pihak yang lain pula, dia mungkin seorang penjahat yang sangat kejam yang mempergunakan wajahnya yang kudus.

Solskjaer ialah senjata rahsia untuk pasukan Manchester United. Dia hanya akan masuk ke padang pada minit-minit akhir perlawanan, selalunya di sekitar minit ke 70 atau 80 sahaja. Tetapi kemunculan lewatnya itulah yang selalu diingati. Kemasukannya akan mengubah langsung corak permainan Manchester United sehinggakan pihak lawan akan merasa keliru. Lantaran rasa keliru dan kubu pertahanan menjadi kucar-kacir, dia akan mengambil peluang untuk menjaringkan gol. Saya berasa kagum dengannya kerana sepanjang kariernya di Manchester United dia menjaringkan lebih 100 gol sama seperti Andy Cole, Dwight Yorke dan Ruud van Nistelrooy. Tetapi lebih mengagumkan, penyerang-penyerang lain bermain hampir sepenuh masa tetapi dia hanya bermain sekitar 10-30 minit sahaja.

Gol yang paling dikenang baginya mungkin ialah gol kemenangan yang dijaringkan ketika menentang Bayern Munich pada peringkat akhir Piala Juara-Juara 1999. Gol lewat itu membolehkan Manchester United merangkul 3 kejuaraan di dalam satu musim yang digelar 'treble'. Pada ketika Manchester United ketinggalan 1-0 sehingga ke minit 80, dia dan Paul Scholes menjaringkan gol-gol kemenangan yang lewat untuk Manchester United.

Walaupun begitu, gol itu akhirnya membawa malang kepadanya. Dia meraikan gol dengan menggelungsurkan kaki di atas padang, dan akibatnya dia mengalami kecederaan berpanjangan sehingga membuatkan prestasinya menurun. Sejak dari itu, dia kerap mengalami kecederaan di lutut dan tidak sembuh-sembuh sehingga terpaksa mengumumkan persaraan pada tahun 2009.

Saya sangat meminati wataknya sebagai pembunuh itu. Wajahnya tidak bersalah, tiada siapa yang meraguinya seperti tiada siapa pun yang meragui keikhlasan seorang kanak-kanak. Tetapi dengan wajahnya itulah dia memperdaya orang lain untuk kepentingan diri sendiri. Lebih-lebih lagi, kemunculannya hanyalah beberapa ketika (cameo) tidak seperti pemain-pemain lain. Bagi pasukan lawan, dia ialah penjahat yang sangat kejam, tetapi bagi saya dan peminat Manchester United, dialah wira yang terbilang. Selepas persaraannya, dia mendapat 'guard of honor' di Stadium Old Trafford, satu majlis yang jarang dilakukan walaupun kepada bintang-bintang besar bolasepak yang lain.

5 comments:

Anonymous said...

paul scholes tidak bermain malam itu. goal pertama oleh teddy sheringham

kelisa_samudera said...

anon,
terima kasih kerana membetulkan. baru saya ingat roy keane dan paul scholes digantung perlawanan. terima kasih.

yg_indah said...

aku hanya kenal zalghafari abdul manaf.sebab dia budak kodiang.hahahha

Golongan Marhaen said...

aku teringat pada diriku sendiriku...hehehe

kelisa_samudera said...

yg_indah : dengaq kata mamat tu pun dah tiawww sebab dadah. dengaq kata la. tak pasti plak aku.

GM : apsal teringat kat ko? ko macam solskjaer ke?