01 February 2011

Pengundi DUN Terang minta maaf

Terang 31 Jan - Persatuan Pengundi-Pengundi DUN Terang (Pendut) hari ini sepakat memohon maaf kepada rakyat Malaysia kerana telah tersilap mengundi pada pilihanraya kecil baru-baru ini. Presiden Pendut, Markom Gires di dalam satu majlis baru-baru ini berkata, kesilapan pengundi-pengundi DUN Terang memilih calon telah membuatkan satu negara menjadi merana.

"Saya tidak sangka parti Bharatiya Namaste (BN) bertindak menaikkan harga minyak sebaik saja kemenangan calon mereka di Terang. Jika pengundi-pengundi Terang dapat menjangka ini berlaku, tentu kami tidak akan undi. Justeru itu, kami sepakat memohon maaf kepada seluruh rakyat Malaysia kerana kecuaian kami telah menyebabkan semua orang menjadi susah," kata Markom. Di dalam pilihanraya kecil yang diadakan baru-baru ini, calon BN, Hussin Yahya menewaskan calon Parti Apa Sahaja (PAS), Normala Samsuddin dengan majoriti 3500 undi.

"Mereka datang beri kain pelekat seorang sehelai. Ada di beberapa tempat mereka beri duit bekal RM50.00. Jadi siapa yang tak mahu dapat kain pelekat? Malah isteri saya pun dapat kain batik Langkawi. Sebab kami dapat kain pelekat dan kain batik Langkawi, maka saya undi BN. Tak sangka pula dia bagi semua itu, tapi dia nak naikkan harga minyak," kata Markom lagi. Tambahnya, rata-rata penduduk Melayu di sini memang suka memakai kain pelekat pada waktu malam. Beliau merasakan bahawa parti BN telah melakukan pendekatan psikologi yang tepat ketika mendekati pengundi di sini.

Kebanyakan ahli Pendut yang ditemui menganggap kain pelekat adalah punca undi mereka berubah pada saat akhir. Setiausaha Pendut, Isa Ahmad memaklumkan bahawa ada ahli Pendut yang berazam tidak akan mengundi lagi pada pilihanraya akan datang kerana terlalu malu. "Kain pelekat yang mereka dapat pun sudah kotor sebab kena air banjir. Memang tak berbaloi betul," katanya.

Seorang ahli Pendut, Tukiman Jawa mengakui berasa bersalah kerana telah tersilap mengundi pada pilihanraya itu. "Saya tak tidur lena semalam. Bila mengingatkan saya perlu tambah lebih 10 sen untuk beli minyak lori sawit, saya berasa sangat menyesal," katanya ketika ditemui di pusat penempatan banjir semalam. Beliau seterusnya memohon supaya pilihanraya kecil diadakan sekali lagi sebaik sahaja bencana banjir ini berakhir dengan harapan harga minyak dapat diturunkan kepada RM2.40.

Sementara itu, Pengerusi Suruhanjaya Pilih-Pilih Malaysia (SPM), Tan Sri Robert Downing memaklumkan bahawa pilihanraya semula tidak akan diadakan walaupun musim banjir berakhir. "Pengundi harus diingatkan bahawa pilihanraya hanyalah prosedur sahaja. Sebenarnya SPM sudah mempunyai calon pilihan untuk menang sebelum penamaan calon bermula lagi. Oleh kerana calon pilihan SPM telah menang pada pilihanraya kecil yang lalu, maka pilihanraya semula tidak akan diadakan. Hanya jika calon pilihan kami kalah, baru pihak kami akan pertimbangkan untuk adakan pilihanraya semula." Tambahnya lagi, permohonan maaf dari pihak Pendut adalah salah kerana tidak selaras dengan Seksyen 6 Akta Suruhanjaya Pilih-Pilih Malaysia. "Kita akan lihat apa tindakan yang boleh dikenakan kepada Pendut. Mungkin kita akan mengharamkan mereka dari mengundi lagi pada masa hadapan," tambahnya.

Calon BN, Hussin Yahya pula menyatakan bahawa permohonan maaf itu sudah terlambat kerana kemenangannya sudah diumumkan. "Bagi mengurangkan rasa bersalah pengundi-pengundi berkenaan, kita akan menggantikan semua kain pelekat yang sudah kotor kerana banjir kepada kain pelekat yang baru. Mungkin selepas ini mereka akan berasa undi mereka lebih berbaloi," ujarnya.

6 comments:

a.samad jaafar said...

kahkahkah...gile la yeop !! ini betui2 first kelas punye satira..

sekamar rindu said...

salam..

maaf pun dah takde guna..minyak tetap akan naik..

Anonymous said...

memang ada bakat penulisan yang menghiburkan. syabas... hahah
-eda-

toyolkiut said...

mungkin itu penyebab banjir menjadi2?
oh tidak..
hehe..
nice..
n lain macam je bunyi nye..
TK dulu, KM Melaka bagi 2 ratus suruh kuar ngundi..

kelisa_samudera said...

samad : terima kasih samad. kalo ade kelemahan kamu tego yee.

sekamar rindu : takpe. nanti kita turunkan dia.

eda : terima kasih eda. rasanya saya ada terjah blog eda hari tu. tapi dah tak ingat ape addressnya.

TK : haaa. ni salah satu rasuah undi ni. kekekeke

nafastari said...

Wow! Hahahahaa....