17 October 2016

Rasa tak mahu pulang

Saya pernah menulis tentang perihal beribadat di Mekah dan Madinah pada tahun 2010 yang lalu di dalam blog ini. Tulisan itu ditumpukan kepada ketenangan yang diperolehi oleh orang-orang yang pernah sampai di sana, dan mengapa mereka berasa begitu tenang dan tenteram sepanjang berada di bumi yang mulia itu. 

Syukur kepada Tuhan, Dia telah memanggil saya ke sana baru-baru ini. Menemani ibu saya sebagai mahramnya, saya berpeluang mengerjakan haji dan pengalaman di sana sangat benar berharga kepada diari kehidupan. Benarlah, apa yang saya perkatakan di dalam tulisan pada tahun 2010 itu benar-benar belaka. Ketenangan dan kedamaian yang dinikmati membuatkan rasa ingin pulang itu terkaram begitu sahaja. Mungkin jika tidak memikirkan masa hadapan, kerja dan keluarga yang saya sayangi itu mahu hendaknya saya tinggal di Mekah secara haram dan tidak pulang-pulang lagi ke Malaysia. Keinginan saya sahaja. Hakikatnya tidaklah begitu. Saya perlu juga pulang ke Malaysia. 

Entah mengapa bumi itu terlalu tenang sekali. Jika hendak difikirkan logik Malaysia jauh lebih baik, baik dari segi cuacanya, rakyatnya yang lebih peramah, jalanraya yang lebih teratur dan kebersihan yang lebih baik. Tetapi di Mekah kita selalunya menemui ketenangan yang tidak dapat digambarkan dengan kata-kata. Saya tidak punya kata-kata untuk menggambarkan betapa tinggi ketenangan di sana, cuma apa yang pasti berada di sana melupakan saya kepada kampung halaman dan keluarga. Mungkin benarlah, di sana saya tidak perlu memikirkan tentang urusan keduniaan yang remeh temeh. Bangun pagi dan tidur kembali memikirkan hanya untuk ke masjid beribadat sahaja. 

Saya berdoa supaya Allah menjemput saya lagi ke sana. Terfikirkan keadaan itu, barulah saya faham perasaan Rasulullah SAW yang sentiasa memandang ke langit menunggu wahyu untuk mengadapkan badannya ke Mekah ketika bersolat. Baginda terlalu rindu bumi mulia itu. Begitu juga saya. Dan baginda tentulah lebih-lebih lagi rindu kerana bumi itu tempat asalnya, sedangkan bumi yang sangat asing bagi saya itu pun masih boleh membuatkan saya teringat-ingat.

No comments: