27 December 2010

Melambai 2010


Terima kasih Google


Beberapa hari sahaja lagi 2010 akan mula melabuhkan tirainya. Maka berakhirlah sudah satu lagi fasa yang berusia 365 hari dan fasa yang baru akan bermula tanpa dapat ditangguh-tangguh lagi. Semuanya sedang memandang ke arah 2011, tahun baru yang menandakan episod baru di dalam hidup kita. Semua kerja kita sama ada yang telah siap atau tidak akan dibawa ke tahun seterusnya dan ia bergantung kepada diri kita sendiri untuk menyelesaikannya mengikut lunas yang telah ditetapkan. Setiap orang melalui pengalaman yang berbeza dan pengalaman yang berbeza itulah menyebabkan pandangan kita kepada kehidupan tidak pernah sama dengan orang lain. Dengan ketidaksamaan ini selalunya akan menimbulkan konflik dan pertentangan berkenaan bagaimana harus kita menjalani kehidupan yang sepatutnya.

Saya ingin melambai 2010 dengan penuh pengajaran yang bermakna. Seperti agakan saya pada awal tahun yang lalu, tahun 2010 adalah tahun yang penuh mencabar dan ianya ternyata benar kepada corak kehidupan saya. Tahun ini adalah tahun pengajaran, pembelajaran, iktibar dan penyuluh. Tahun ini saya bersengsara demi matlamat murni yang masih belum kesampaian. Nyata, niat saya untuk melangkah terlalu jauh akhirnya membuatkan kaki saya tersadung lantas merebahkan saya di dalam kancah khalayak yang ramai.

Tahun ini juga memberikan saya pengajaran yang banyak terutamanya dari segi kewangan. Setelah bersenang-senang selama beberapa tahun, cabaran yang tidak terduga telah membuatkan saya kaget dan sedikit panik. Mujurlah saya tidak cepat melatah, jika tidak tentu sahaja kerebahan saya itu menjadi lebih teruk dan mungkin pula membuahkan luka-luka yang lebih parah. Pengajarannya, jika berkaitan dengan soal kewangan semua orang boleh menjadi gila dan tidak tentu arah.

Namun saya masih bersyukur kerana kerebahan itu tidak menjejaskan tanggungjawab di bidang yang lain. Saya masih bersyukur kerana tidak pula menjebakkan orang lain di dalam kancah yang sama. Saya masih bersyukur kerana keluarga saya masih bahagia dan masih boleh mengharungi kehidupan dengan baik cumanya agak terkekang sahaja. Syukur sahaja. Ia boleh menjadi lebih buruk tetapi Allah tidak mengizinkannya dan saya sangat berterima kasih di atas pertolongan-Nya yang segera. Tentu sahaja Allah itu maha penyayang kepada makhluknya, tetapi saya merasakan Allah menyayangi saya lebih dari makhluk yang lain.

Saya akan membiarkan 2010 berlalu dengan puputan angin bayu yang mententeramkan. Setelah intipatinya dihisap dan dihadam dengan penuh rasa iktibar, biarlah ia pergi dengan tenang. Saya akan sentiasa merindui 2010 sebagai guru yang paling tegas dan garang dan kerana ketegasan itulah saya mahu bangkit menjadi manusia yang lebih berguna. Telah beberapa kali saya jatuh dan tewas, dan ketewasan kali ini tiada bezanya seperti masa-masa yang lalu. Saya akan bangkit dengan penuh rasa degil dan sombong, dan akan menghantar mesej suci kepada dunia bahawa ujian dari Dia ini adalah suatu yang enteng demi memenuhi matlamat menjadi insan yang beriman.

Bagi tahun 2010 yang akan berlalu ini, tiada pencapaian yang baik yang boleh saya terampilkan kepada orang-orang yang tersayang. Jika ada, ia tentunya berkisar kepada pelajaran yang bermakna kepada diri sendiri untuk saya lebih berhati-hati. Jelas sekali bahawa saya tidak patut untuk bersikap terburu-buru di dalam apa juga tindakan kerana sikap yang sedemikian tidak membawa apa-apa keuntungan. Saya harus meninggalkan sikap gelojoh kerana saya sudah semakin dewasa dan matang, dan tanggungjawab yang semakin berat semakin membuatkan sifat gelojoh kelihatan tidak sesuai. Apa sahaja pekerjaan harus difikirkan dengan tenang dan tenteram kerana ketenangan itulah yang akan memandu untuk urusan seterusnya. Sekiranya kita menemui persimpangan yang sangat besar yang akan menentukan hala tuju yang seterusnya, duduklah dan berfikir dahulu sebelum bertindak. Ini kerana mengambil masa untuk berfikir tentu sahaja tidak akan lebih lama daripada kita meneruskan langkah ke jalan yang buntu yang kadang-kadang kita sendiri tidak mempunyai peluang untuk berpatah balik.

Saya akan terus memandang 2011 dengan penuh harapan dan kasih sayang. Insya Allah, Allah akan bersama-sama dengan hamba-Nya yang sabar. Melihat kepada situasi dunia dan apa yang telah dan sedang berlaku, saya percaya 2011 adalah tahun yang baik kepada saya dan orang lain. Setidak-tidaknya jika saya masih lagi menemui persimpangan yang sama, saya sudah tahu apa yang patut dilakukan untuk lebih berjaya. Ia mungkin tahun yang tenang, penuh perasaan gembira dan tidak gundah gulana. Ia tahun untuk memperkukuhkan kewangan, menambahkan keimanan dan bersahabat dengan semua orang. Tentu sahaja Allah akan memberikan kesenangan setelah ujian sebagai ganjaran kepada hamba-Nya. Apa yang perlu adalah sentiasa percaya bahawa Allah sentiasa berada di sisi kita tidak kira masa susah dan senang, asal sahaja kita mengkehendaki Dia berada di situ. Suatu masa nanti, saya akan memandang 2010 dengan senyuman dan berterima kasih kepada tahun ini kerana menjadikan saya insan yang lebih berguna.

Terima kasih 2010. Terpaksa atau tidak, saya harus melangkah lagi. Doakan saya supaya berjaya menjadi insan yang lebih baik. Doakan keluarga saya, ibu bapa, abang-abang, adik-adik, makcik-makcik dan pakcik-pakcik, sahabat-sahabat dan seluruh saudara Islam saya supaya kami sentiasa aman-aman dan bahagia. Dengan pengajaran yang sangat menginsafkan, Insya Allah sinar yang terang sedang menanti di lorong yang suram.


4 comments:

yg_indah said...

life learning ends, only when our minds stop functioning.

eMMe said...

Salam Tahun 2011 En Kelisa, moga tahun 2011 lebih baik dari tahun 2010, InsyaAllah, same2 kite doa yg terbaik utk diri kita...Amin....

a.samad jaafar said...

hebat catatan ni.. t kasih krn ia turut mengingatkan diri teman ni.. pencapaian hr ni ada kalanya tiada membawa sebarang makna pada hari esok.. bagusnya jika kita dpt berkongsi kejayaan juga kegagalan krn ia pelajaran untuk hidup..

toyolkiut said...

2010 hampir brlalu..
bnyk bnar dugaan berlaku..
moga tahun mndatang bawa tuah dan makna yg lbh gembira..