23 September 2012

Padangnya tidak rata

Ketika saya menulis coretan ini, di kaca televisyen rumah saya Manchester United baru sahaja menewaskan Liverpool dengan jaringan 2-1. Bagi saya sebagai peminat Manchester United, ia adalah antara perlawanan yang agak membosankan. Tentu sahaja saya bergembira dengan kemenangan ini, tetapi mutu permainan yang ditunjukkan tidak memuaskan. Liverpool kehilangan seorang pemain pada separuh masa pertama, menjadikan mereka terpaksa bermain dengan 10 orang untuk menentang gergasi bolasepak Inggeris itu. Dan keputusan itu sudah dijangkakan. 

Ya, mereka bermain di atas padang yang tidak rata. Bermain 10 orang menentang sebuah pasukan yang menduduki tempat kedua pada musim yang lalu, ia agak tidak adil untuk Liverpool. Sungguh, padang mereka berentap rata dan bersih, tetapi ia sebenarnya tidak rata. 

Kebetulan pula ketika saya menulis coretan ini, jaringan internet Celcom yang saya langgani agak perlahan sekali. Beberapa kali ia terputus membuatkan saya berasa seperti hendak marah, tetapi kepada siapa pula yang mahu saya marahkan. Mungkin Ketua Pegawai Eksekutif Celcom juga sudah tidur pada ketika ini, malah menelefon pegawai khidmat pelanggannya juga tidak akan memberikan apa-apa kesan. Jaringan internet Malaysia kekal buruk, malah fakta menunjukkan jaringannya jauh lebih lemah dari sebahagian negara-negara Afrika yang mundur. Semuanya disebabkan sikap beri muka kerajaan kepada Syarikat TM, satu-satunya syarikat telekomunikasi yang dimiliki oleh kerajaan. Dengan adanya syarikat ini, ia dimanjakan dan kelebihan sentiasa diberi kepadanya, sehingga menimbulkan perasaan tidak adil kepada syarikat swasta yang lain seperti Celcom, Maxis dan Digi. Sejajar dengan usaha kerajaan untuk menjadi negara maju menjelang 2020, banyak syarikat telekomunikasi lain mula menyediakan perkhidmatan internet yang pantas seperti Wimax, Unifi dan Yes. Tetapi jaringan komunikasi internet kekal buruk kerana sikap kerajaan yang sentiasa melebih-lebihkan TM di dalam apa sahaja keistimewaan. 

Entah berapa kali pula saya merungut tentang Proton yang sentiasa dimanjakan, walaupun kualiti kereta-kereta keluarannya hampir tidak memuaskan. Rakyat Malaysia dijamu dengan kereta dari kelas rendah, padahal jika diikut kepada kemampuan rakyatnya sendiri, mereka boleh membeli kereta yang jauh lebih berkualiti. Itu pun jika Proton berani bermain di atas padang yang rata. 

Rupa-rupanya padang yang tidak rata berada di mana-mana. Seperti kempen Barisan Nasional setiap kali menjelang pilihanraya. 

2 comments:

a.samad jaafar said...

analogi yang menarik huhuhuhu..

meski PR ternyata ada pincangnya..namun aku tetap dengan pandangan bahawa BN mesti dijatuhkan ..

begitu pun, pertandingannya tetap pada padang yg tidak rata..

toyolkiut said...

emm..
perenggan ketiga tu..