11 November 2010

Cerita tentang pusar rambut


Anak tunggal saya mempunyai pusar rambut yang luas di atas kepalanya. Entah dari mana gen itu diambil saya pun tidak tahu kerana saya dan isteri tidak mempunyai pusar rambut yang sebegitu. Setiap kali kami pulang ke kampung atau dilawat oleh orang-orang tua, mereka akan mengatakan kepada saya bahawa anak saya sesuai menjadi penggembala kambing. Tidak kira di dalam nada serius atau bergurau, ramai orang-orang tua baik dari kampung ibu saya yang berketurunan Melayu, kampung ayah saya yang berketurunan Jawa atau kampung isteri saya yang berketurunan Mendailing, semuanya menyatakan perkara yang sama. Ada juga di antara mereka mendakwa pusaran rambut yang luas ini bukan hanya tertumpu kepada gembala kambing sahaja, tetapi anak saya akan berjaya sekiranya terlibat di dalam apa-apa penternakan haiwan seperti ayam, ikan dan sebagainya.

Di sebalik gurauan mereka itu, saya sangat gembira dengan 'petanda' yang terdapat di atas pusar rambut anak saya itu. Sekiranya anak saya langsung tidak berbakat pun di dalam aktiviti penternakan, ia sekurang-kurangnya memujuk hati saya bahawa anak saya akan berminat dengan penternakan haiwan. Saya sudah lama bercita-cita untuk menjadi penggembala lembu atau kambing, tetapi hajat saya itu nampaknya belum lagi dikabulkan akibat kesuntukan masa dan peluang.

Saya berpendapat anak saya dan anak-anak Malaysia yang lain amnya akan berhadapan dengan cabaran yang sangat getir apabila mereka dewasa nanti. Peluang pekerjaan pada masa ini pun sangat tipis dan terpaksa bersaing dengan ramai orang, apatah lagi pada masa hadapan mungkin bekerja makan gaji sama ada dengan kerajaan atau swasta akan menjadi lebih mencabar. Selain dari persaingan yang ramai, bekerja makan gaji juga menuntut kepada tekanan yang tinggi dari orang-orang atasan. Dengan sebab itulah saya sedang berusaha untuk mendidik anak saya kepada membuka perniagaan sendiri terutamanya penternakan haiwan kerana ia mendapat sambutan tidak kira masa dan ketika.

Suatu masa nanti, saya sendiri berazam akan membuka perniagaan yang berasaskan haiwan ternakan. Saya sudah lama berazam untuk merealisasikannya, tetapi mungkin Allah masih belum mahu mengkabulkan hasrat saya. Saya sangat berminat dengan haiwan ternakan seperti lembu dan kambing, malah melihat mereka makan atau buang air pun membuatkan saya teruja dan asyik. Akibat dari minat saya terhadap haiwan-haiwan, saya selalunya akan mengajak isteri saya ke Zoo Taiping sekiranya tiada apa kerja yang mahu dibuat pada hujung minggu.

Kepada anak saya yang dikasihi, mulalah belajar untuk mengenal hidup. Gembalalah kambing dan bukalah perniagaan kerana sesungguhnya junjungan besar kita juga melakukan perkara yang sama suatu ketika dahulu. Mungkin menggembala kambing atau membuka perniagaan kecil-kecilan dianggap suatu pekerjaan yang berkelas lebih rendah, tetapi peduli apa dengan kata-kata orang. Sekurang-kurangnya kambing tidak pernah marah kepada penggembalanya sekiranya kita lambat memberi mereka makan, tetapi orang atasan di pejabat selalu marah-marah kepada orang bawahannya.


9 comments:

yg_indah said...

bela kambing tu ikut sunnah

eMMe said...

takpe, kalo rezeki anak nant ke arah perternakan haiwan, janji Halal, itu pun merangkumi perniagaan juga...contoh Nabi Muhamad swt...

a.samad jaafar said...

jiran teman ni yeop..keling.. pakei Camry ngan duit lembu kambing je yeop.. tentang pusaran tu.. entah betui ke idok idok le teman tawu.. tapi kebetulan, hampir sume yg teman jumpe yang menjdi dalam keghoje bela membela ni mmg puso nye mcm yg mike kate tu la..err..peghonoh juge mele lembu yeop hihihi..

kelisa_samudera said...

yg indah : hang ada plan nak bela kambing? buleh kita buat mesyuarat.

eMMe : betui sgt2 tu. janji halal. skang koje makan gaji pun belum tentu halal haramnye.

samad : kawan awok koje bank, dia citer ade soghang budak melayu ni lepeh ghaye aji dia bawak duit 2 guni masuk dalam bank. duit masuk guni yobbb. pasey wallet udah tak celuih. punye le banyak duit dia dapat hasil jual lembu ghaye aji. kighe2 ade le 100 ribu lebih deme kate. cukup nak makan sampey ghaye aji taun depan.

sekamar rindu said...

salam..

tak penah dengar pula cete mcm ni..kalau pusar dua tu..org kata." kamu ni akan kwin dua, tu ada penah dengar...

Anonymous said...

sekamar rindu : masa saya kecik dulu saya mmg ada 2 pusar. tapi bila meningkat dewasa dah tinggal 1. apa maknanya pulak? :p

-kelisa yg tak sempat log in.

PIDUT ASiS said...

setuju dengan sekamar..tak pernah dengar pasal cite ternak kambing..tapi ada gak dengar pasal kawin tu..

tinuj said...

Salam yop,

Pasei puso yang mike sebutkan tu memang ade kaitan mele kambing. Banyak le teman kelih menternak caghe kemercial jadi tokeh. Tokeh2 juge jangan lupe bezakat.Cth, tiap ghezeki yang ade pade kite bukan semuenye kite punye, Ahmad Albab yang punye, keh...keh..keh..tk.

sharifah maslinda said...

Ye la igt masa kecil dulu.. atok yg bela kambing tp selalu ckp itu kambing2 saya... dh besar pjg gini baru perasan atok ckp mcm tu sbb sy ada pusar di atas dahi...mgkn sbb kambing punya pusar jgk kot... dan sy pun mmg bhajat nk bela kambing... nak jdkan cite ank no 2 dan 3 sy pun punya pusar di atas dahi... hmm bolehla buat perancangan mternak kambing bersama... hehe