28 November 2010

Mencari kereta feminin

Suatu hari adik tunggal saya menelefon. Saya tidak terkejut dengan panggilan telefonnya kerana dia kerap menelefon saya, lebih-lebih lagi apabila dia terasa rindu untuk bertanyakan khabar anak saya yang masih belum pandai bercakap itu. Tetapi kali ini tujuannya sedikit berlainan.

"Abang, adik nak beli kereta."

"Nak beli kereta apa?" Saya bertanya penuh minat.

"Tak tahu."

"Berapa bajet?"

"Tak tahu."

"Nak kereta yang macam mana?"

"Tak tahu."

"Dah tu, apa yang tahu?"

"Tak tahu apa-apa. Tapi adik nak beli kereta juga. Adik nak kereta yang punggungnya conget. Baru nampak style. Tak nak kereta Proton. Abang tolong carikan tau," dia menambah penuh jujur. Conget bermaksud tinggi di dalam bahasa Kedah, suatu perkataan yang sukar didefinisikan tetapi mudah memahaminya. Ahhh sudah. Bagaimana pula untuk mencari kereta yang sedemikian?

Ayah saya telah lama meninggal dunia. Oleh itu adik saya banyak bergantung kepada ibu dan saya di dalam membuat keputusan penting di dalam hidupnya. Tetapi kali ini sudah 'melampau'. Semuanya disandarkan kepada saya untuk mencari kereta yang diidamkannya. Setelah meneliti kemampuan kewangannya, mulai dari hari itu saya membawanya ke kedai-kedai kereta untuk membantunya membuat keputusan. Saya membiarkan dia membuat keputusan dengan menolongnya membuat perbandingan di antara kereta-kereta pilihan.

Agak lama juga saya berfikir-fikir untuk mencari kereta yang sesuai dengannya. Malah sehingga tulisan ini dimasukkan di dalam blog saya, saya masih belum berpuas hati dengan kereta pilihannya walaupun keputusan sudah dibuat.

Apa yang ingin saya utarakan ialah rupa-rupanya agak sukar untuk mencari kereta yang sesuai dengan sifat kewanitaan. Hampir semua kereta di dunia ini dicipta untuk kepuasan orang lelaki, bermula dari kemampuan enjin, kemudahan stereo dan bunyi, hiasan dalaman malahan tempat meletak barang-barang. Dengan sebab itulah semua kereta mempunyai ruang habuk rokok dan tempat menyalakan api rokok, tempat meletak fail-fail kerja di tepi pintu dan tempat menggantung baju di belakang. Tetapi pernahkah kita melihat sebuah kereta yang mempunyai tempat khas untuk meletakkan tas tangan atau beg duit? Jauh panggang dari api pula untuk melihat sebuah kereta yang mempunyai tempat khas meletak alat solek, kasut atau barang-barang peribadi. Malah kebanyakan kereta tidak mempunyai ruang khusus untuk kotak tisu yang sinonim dengan wanita. Oh kasihannya kepada para wanita sekelian.

Saya ingin utarakan juga apabila kita mula-mula mahu membeli kereta, kita akan mendapat sebuah brosur yang mencatatkan tentang kelebihan sesebuah kereta, dan selalunya di bahagian belakang brosur berkenaan akan tertulis tentang spesifikasi kereta iaitu luas, panjang, tinggi, kekuatan enjin, casis, c.c., spesifikasi tayar dan spesifikasi dalaman. Saya percaya kebanyakan wanita langsung tidak mempedulikan perkara itu. Apa yang mereka selalu lihat pada sebuah kereta hanyalah warna dan rekabentuknya. Enjin? Pedulikan. Mereka bukannya mahu memandu laju atau mengubahsuai.

Saya percaya di dalam dunia sekarang perkara taboo seperti ini haruslah diubah sedikit demi sedikit. Pada masa dahulu kita sedia maklum kebanyakan pemandu adalah lelaki, tetapi sekarang kebanyakan wanita juga adalah pemandu yang aktif (regular driver). Mereka memandu setiap hari untuk ke pejabat, malah mereka juga biasa melakukan perjalanan jauh. Oleh itu, berilah sedikit ruang kepada mereka untuk berasa selesa di dalam kenderaan mereka sendiri.

Banyak perkara yang perlu diubahsuai untuk benar-benar menjadikan kereta sesuatu yang mesra wanita. Umum mengetahui wanita adalah pemandu yang agak kurang berhati-hati (saya melihat pemanduan ibu, adik dan isteri saya), tidak pernah mempedulikan tentang kesihatan enjin dan tidak peka dengan perubahan bunyi enjin. Mungkin pembuat kereta perlu menyediakan alat elektronik yang boleh memberitahu pemandu wanita bahawa sudah tiba masanya anda menghantar kereta untuk diperiksa. Tetapi menyediakan ruang untuk meletak tas tangan adalah satu permulaan yang baik. Ia mungkin membuatkan wanita lebih cepat menggerakkan kereta kerana tidak perlu lagi mencari-cari duit syiling untuk dibayar ketika berada di plaza tol.

Kepada adik saya, cukup setakat ini saya membantu kamu. Jangan pula nanti menyuruh saya membawa keretanya untuk diservis, kerana jika semuanya saya yang lakukan, sampai bila-bila pun dia tidak akan pandai. Tetapi saya menghormati keputusannya, dan saya sangat berbangga dengannya. Kemampuannya membeli kereta yang jauh lebih mahal dari kereta saya membuktikan dia sudah berjaya di dalam hidup. Biarlah ia tidak mahal seperti kereta orang lain, tetapi apa yang lebih penting ialah ia dibeli dengan penuh semangat kekeluargaan yang dikongsi dengan ibu dan abangnya yang tersayang.



9 comments:

a.samad jaafar said...

catatan terakhir mike terasa menyentuh hati saya.. saya anak bongsu.. dan saya tahu..abang2 cukup kasih pada saya..alhamdulillah.. dan saya dapat rasakan, mike abang yang baik dan bertanggung jawab..ttg kupasan mike ttg kereta tu, baru teman terfikir ttg itu.. ada benarnya kata mike tu..

eMMe said...

dah decide nak beli kereta apa?
kalo tak suke proton, Honda la kot...ehehe..mantap!

DKosongLapan said...

nampak gayenye Sopi.....lepaih ni kene pengeluo kerete keluo kan keghete ade jantina...... satu untok lelaki....satu untok pompuan....... kekek....
apepun family comes first!

yg_indah said...

perempuan lebih kisahkan rupa,baju dan mekap dr kereta,mungkin sebab tu pengeluar kereta tak kisah sangat.

yg_indah said...

lagipun,perempuan akan merujuk kpd lelaki kalau bab kereta.

kelisa_samudera said...

samad : jarang ade ang yg tak syg adiknye. tapi sekaghang ni mmg ramai yg tak sayang. kekeke

emme : adik saya akhirnya memilih honda city. hehe

D08 : kalo family comes first, tu namanya mike kena beli SUV. baghu le selesa anak2 nak tido.

yg indah : perempuan mmg suka tgk luaran kalo bab2 keta ni. tapi kalo selalu merujuk pun pening jugak, sebab sampai bila lelaki nak dirujuk. haha

amalhaj said...

Tahniah pade mike udah jadi abang yg terbaik cam dah jadi "abang muithali" ler pulak... cumer ape jeneh kreter yg adik miker endak tuh teman idak ler jumper mike tulehkan kreter jeneh aper... hahahaha

kelisa_samudera said...

amalhaj : selamat dtg ke blog awok yg tak sebeghape ni. antaghe kete2 pilihan hari tu :

honda city
toyota vios
ford fiesta
peugeot 307
mazda 2

lah2 awok suggest city aje le. maintainance (betui ke tak tau ejanye) ok untuk adik awok yg maleh nak serbis kete tu. kekeke

a.samad jaafar said...

yeop kelisa.. ape pasei n3 baghu mike teman kelik kosong pulok.. idok jadi nok publish yak..hihihi