21 June 2010

Selamat tinggal tembok Pudu



Seperti yang dirancang oleh kerajaan Malaysia, pada malam ini tembok Penjara Pudu yang telah berusia 119 tahun akan dirobohkan bagi memberi laluan kepada pembinaan jalanraya yang baru. Bagi golongan rakyat yang sentimental seperti saya dan ramai lagi, hanya pilu yang akan mengiringi pemergian tembok itu. Tembok itu telah mencatat sejarah yang panjang di dalam peradaban Kuala Lumpur dan Malaysia. Tembok itu juga memiliki lukisan mural terpanjang di dunia.

Tembok itu menjadi saksi bisu kepada banyak peristiwa yang berlaku di dalam dan luarnya. Ia menjadi saksi kepada ketangkasan Datuk Zaman Khan dan anak-anak buahnya menumpaskan Botak Chin. Ia juga menjadi saksi kepada pemergian banduan-banduan ke penjara yang dikatakan mempunyai kawalan keselamatan terbaik dunia, Penjara Sungai Buloh. Lebih menyayat hati, ia menjadi saksi kepada jutaan manusia yang datang dan pergi di Kuala Lumpur, ada yang pulang ke kampung sebagai wira, ada pula yang tewas di tengah-tengah kota metropolitan itu.

Jika saya datang ke Kuala Lumpur menaiki bas, saya akan menyusuri tembok itu sebelum sampai ke Hentian Pudu. Jalannya memang sesak, sangat mustahil jika perjalanan menyusuri tembok itu dapat dilakukan dengan lancar tanpa tersekat-sekat. Malah, berjalan kaki mungkin lebih cepat sampai jika perjalanan dilakukan dengan kenderaan empat roda pada waktu puncak. Setiap kali saya memandangnya, ada wajah pilu anak-anak kota bagaikan terlukis di setiap bentangan tembok yang sayu itu. Tembok itu kusam, bagaikan kusamnya orang-orang kota yang jerih dan perih untuk mencabar kepantasan Kuala Lumpur. Tembok itu gagah, bagaikan gagahnya semangat anak-anak muda yang datang ke Kuala Lumpur. Pada masa depan, tembok itu tidak akan berada di situ lagi.

Di atas nama pembangunan, tembok kusam itu tidak akan berada lagi di sana untuk menyambut kehadiran saya ke Kuala Lumpur. Sepuluh tahun lagi, bangunan penjara yang berbentuk Y tunggang tungging itu juga mungkin akan dirobohkan. Saya berdoa cukuplah setakat ini bangunan warisan negara akan dirobohi. Nanti esok lusa entah Muzium Negara, Stadium Merdeka atau Hentian Pudu akan hilang buat selama-lamanya dari gambaran. Pada masa itu, tiada lagi manisnya untuk saya mengenang Kuala Lumpur. Mengenang Kuala Lumpur dengan KLCC, itu sangat mustahil untuk saya.

3 comments:

yg_indah said...

nyesal kita tak pi melawat waktu boleh melawat dulu.Aku maksudkan waktu pudu dibuka untuk lawatan,bukan masuk penjara pudu. :)

nailofar said...

kt pudu ada jail ker??baru tau..

kelisa_samudera said...

yg indah : aku pun nyesal gak. padahal bukan susah mana pun.

nailofar : awak duk kat planet mana ni? :p