09 June 2010

Dabbahwallah : Satu Renungan

Saya baru sahaja menonton siri About Asia di Discovery Channel yang membincangkan tentang sistem keretapi di Mumbai, India. Di dalam rancangan berkenaan, ia memaparkan suasana stesen-stesen keretapi yang menuju ke Mumbai di mana hampir 400,000 orang menggunakan perkhidmatan tersebut setiap hari. Bayangkanlah bagaimana sesaknya suasana tersebut sedangkan saya juga merungut sekiranya terpaksa menggunakan perkhidmatan komuter atau LRT di waktu puncak. Kesesakan yang dipaparkan di dalam rancangan berkenaan tergambar sehinggakan tiada tanah yang tidak kosong dari manusia berdiri, purata 10 orang akan mati setiap hari akibat dilanggar keretapi dan manusia-manusia akan berjujuran keluar dalam keadaan berpeluh dan selekeh kerana terpaksa berebut-rebut dengan orang lain.

India ialah negara yang masih mengamalkan amalan tradisi isteri-isteri akan memasak untuk suami. Makan luar dan restoran masih lagi sesuatu yang janggal. Justru, isteri-isteri akan memasak untuk makanan tengah hari suami-suami mereka di tempat kerja. Disinilah dabbahwallah berfungsi. Mereka bertugas sebagai penghantaran makanan kurier, sama seperti kita melihat penghantaran makanan pizza ke rumah-rumah atau ke tempat kerja.

Sesuatu yang mengagumkan, dabbahwallah ini berfungsi tanpa data tidak seperti penghantaran kurier professional. Data melalui kertas langsung tidak berguna kerana pekerja-pekerja dabbahwallah kebanyakannya terdiri dari golongan kasta rendah yang buta huruf. Prosesnya hanyalah isteri-isteri akan menghantar mangkuk tingkat kepada pekerja ini dengan dicatkan kod di atas mangkuk berkenaan, pekerja-pekerja ini mengumpulkan mangkuk-mangkuk tingkat ini mengikut tempat tujuan dan akan menaiki keretapi untuk menghantarnya ke tempat kerja para suami. Sebanyak 200,000 mangkuk tingkat diedarkan setiap hari ke seluruh pelusuk Mumbai melalui pekerja yang berlainan pula. Lebih mengagumkan, kadar kesilapan penghantaran mangkuk tingkat ke tempat tujuan adalah sangat rendah sehinggakan ia disenaraikan di dalam proses kerja yang cemerlang oleh Forbes. Tahap kecekapan dabbahwallah ini diyakini sama dengan tahap kecekapan syarikat-syarikat besar General Motors dan lain-lain.

Saya sangat teruja dengan prosedur dabbahwallah ini. Bagi saya, ia boleh diaplikasikan di dalam beberapa prosedur kerajaan di Malaysia. Bagaimana pekerja-pekerja ini bekerja dengan hanya mematuhi kod yang tertera di di atas mangkuk tingkat di samping melaksanakannya dengan pantas di bawah tekanan orang yang sangat ramai di stesen keretapi. Kekuatannya tidak bergantung kepada tahap professional, ruang dan masa yang ada. Kekuatannya hanyalah bergantung kepada modal insan yang cekap. Mereka menjimatkan banyak perkara seperti ruang pejabat, kertas dan masa.

Setelah melihat dabbahwallah ini, saya merasakan perkara yang sangat penting di dalam satu-satu prosedur ialah modal insan yang sangat cekap. Sekiranya modal insan ini tidak mempunyai kepakaran, semua prosedur akan musnah. Dan lebih meyakinkan, modal insan yang pakar bukanlah terdidik dengan banyaknya ilmu di dada yang ditimba di sekolah atau universiti, tetapi ia lebih kepada bagaimana kita dapat memenuhi kehendak orang lain yang memerlukan kita. Bagaimana untuk memenuhi kehendak orang lain? Ia tidak diajar di mana-mana universiti di Malaysia.

2 comments:

yg_indah said...

haa..aku pun tengok jugak.mmg best.

atbk said...

betul.. sebaik2 manusia ialah yang paling memberi manfaat kepada manusia lain, nabi dah lama bgitau kat kita :)