25 December 2015

Fikir panjang sebelum bertindak

Ketika mula-mula bekerja hujung tahun 2007 yang lalu, pada masa itu perasan sudah punya wang sendiri maka saya bersama-sama teman wanita (sekarang sudah menjadi isteri) pergi ke sebuah kedai Toyota untuk melihat-lihat kereta baru. Pada masa itu Toyota Vios versi baharu baru saja dilancarkan yang orang sekarang gelarkan Vios Dolphin. Promosi pada masa itu agak agresif, dengan tahun baru yang menjelang maka diskaun diberikan untuk stok lama yang masih baru. Teruja juga. Tiada bayaran muka, bayaran bulanan yang saya kira boleh dijelaskan maka akhirnya tekad dibulatkan untuk memilikinya. Namun kekurangan dokumen kerana masih baru saja dilantik, maka saya perlu mendapatkan surat pengesahan pelantikan jawatan dari jabatan yang sedang saya bekerja pada masa itu. Saya berjanji kosong kepada peniaga itu yang saya akan datang minggu depan selepas mendapat dokumen yang dimaksudkan. 

Takdir Tuhan telah menentukan. Pada 26 Disember 2007 saya pergi ke pejabat untuk mendapatkan dokumen tetapi pegawai berkenaan telah bercuti sehingga hujung tahun. Dan pada masa itu saya sibuk dengan hal lain maka hasrat memiliki kereta itu dilupakan walaupun pada awalnya saya sudah beria-ia untuk mendapatkannya. Selepas itu selama hampir 5 tahun saya tidak mempunyai impian untuk membeli kereta baru sehinggalah terasa bahawa kewangan sudah cukup stabil dan keluarga juga sudah bertambah besar. Sehingga sekarang saya masih teringat-ingat babak hidup itu. Saya mengakui agak terburu-buru apabila memutuskan untuk membeli kereta itu kerana pada masa itu saya masih belum punya wang, belum berkahwin dan tentulah dengan tiada bayaran muka maka bayaran bulanan akan menjadi tinggi. Mujurlah Tuhan bukakan hati pegawai yang mengendalikan dokumen itu untuk pergi bercuti. Jika tidak saya akan memiliki sebuah kereta yang mempunyai 5 tempat duduk berbanding 7 tempat duduk yang dimiliki sekarang. 

Satu lagi peristiwa membuat keputusan terburu-buru adalah ketika saya terjebak di dalam skim cepat kaya sekitar tahun 2010 yang lalu. Oleh kerana tidak berfikir panjang, ingin kaya cepat dan malas bekerja makan gaji maka Allah telah menguji saya dengan kerugian kewangan. Sehingga sekarang saya masih terpaksa membayar pinjaman yang sia-sia kerana sikap terburu-buru tanpa memikirkan kesan jangka panjang. Walaupun akhirnya saya bersyukur kerana ujian ini tidaklah menyebabkan kejatuhan yang teruk, namun sikap terburu-buru itulah punca kita terjebak dengan keadaan yang tidak menguntungkan. Apalah salahnya duduk diam dan berfikir dahulu masak-masak sebelum membuat sebarang keputusan, kerana kesannya kelak mungkin sangat besar kepada diri kita dan keluarga. Biarlah lambat membuat keputusan dan terlepas peluang-peluang berharga dari akhirnya kita rugi terus sepanjang umur. 

Banyak lagi sebenarnya peristiwa yang tidak elok apabila membuat keputusan secara tidak rasional. Sama ada ia memberikan kesan buruk yang besar atau kecil, sikap ini tidaklah bagus ketika membuat keputusan. Untuk membuat keputusan kita haruslah banyak berfikir, mempertimbangkan semasak-masaknya lebih-lebih lagi jika keputusan itu melibatkan pihak lain. Jika mudaratnya diterima oleh kita seorang bolehlah lagi menyesali secara diam-diam, tetapi jika mudaratnya menjangkiti orang lain kita bukan sahaja menyesali nasib diri malah orang lain pun tidak akan percaya kepada kita lagi. 

No comments: