14 December 2015

Susah yang tidak sukar



Isteri saya baru sahaja dinaikkan pangkat di dalam perkhidmatannya. Saya mengucapkan syukur kepada Allah kerana dengan kenaikan pangkat ini maka tentu sahaja dia melangkah setapak lagi di dalam kemajuan kerjayanya. Lagi pula, bolehlah juga saya menumpang tuah gajinya yang naik itu serba sedikit. Namun begitu masalah lain pula timbul. Dia dipindahkan ke Putrajaya. Ahhh, bab inilah yang membuatkan saya sedikit kaget kerana terpaksa berpisah dengan beliau dan anak-anak.

Hati saya terlalu gundah. Di sana tidak seperti pekan yang saya duduki sekarang yang penuh dengan kedamaian. Kebanyakan orang saling mengenali, malah ke mana-mana sahaja terlalu mudah baik ke pasaraya, tempat kerja, tadika anak atau taman permainan. Di sana keadaannya sungguh berlainan. Tidak ada lagi rasa persaudaraan bahkan masing-masing hanya memikirkan tentang diri mereka sahaja. Saya lebih risaukan keadaan anak-anak yang entah tidak ketahuan nasib mereka. Walaupun saya percaya isteri saya dapat menjaga mereka dengan baik namun agak sukar juga meletakkan sepenuhnya kepercayaan itu memandangkan saya sudah faham padang permainan Lembah Klang.

Lalu saya lepaskan mereka dengan sungguh berat tetapi tidak putus-putus berdoa supaya diberikan kemudahan di dalam urusan kami. Mungkin sebenarnya ujian ini menginsafkan saya tentang keadaan kami yang tidak akan pernah dapat lari dari kekuasaan-Nya. Pada hari pertama saya meninggalkan mereka di sana, tidak terdaya rasanya menghadapi ujian ini apatah lagi apabila mengenangkan yang saya akan sungguh-sungguh merindui mereka. Ketika saya pulang ke pekan kecil tempat saya diami, hati merasa sungguh kosong tanpa kelibat mereka disisi.

No comments: