30 August 2010

Semuanya kerana gigi


Saya rasa saya akan mengingati tarikh 29 Ogos 2010 / 19 Ramadhan 1431 dengan tempoh yang lama gara-gara sebatang gigi yang berlubang. Setelah tidak dapat menahan sakit lagi walaupun berbagai cara telah dilakukan, saya mengambil keputusan untuk mencabutnya walaupun menyedari risiko terbatalnya puasa sangat tinggi. Saya bertanya-tanyakan juga kepada ibu saya apakah mencabut gigi boleh membatalkan puasa, dan dijawabnya puasa akan terbatal sekiranya mengeluarkan darah dengan sengaja. Memang jelas puasa saya akan terbatal kerana mencabut gigi geraham boleh mengakibatkan darah tidak berhenti untuk tempoh beberapa jam.

Pedih juga apabila mengenangkan rekod baik puasa saya akhirnya terpaksa dicemari dengan sengaja. Setelah berpuasa penuh selama 19 tahun Hijrah yang bersamaan dengan 18 tahun Masihi, (mula berpuasa penuh mulai Darjah 4) akhirnya kejayaan peribadi saya yang biasa-biasa pada pandangan orang itu terpaksa ditamatkan juga. Terkilan, sedih dan rasa ketinggalan.

Saya akhirnya sempat membayangkan perasaan rakan-rakan wanita yang tidak boleh berpuasa. Sekiranya saya cukup terkilan hanya kerana terpaksa ponteng satu hari, apatah lagi mereka yang akan berasa sungguh sedih kerana tidak dapat berpuasa berhari-hari. Di dalam kesempatan itu saya mengucapkan syukur pula kerana dilahirkan sebagai seorang lelaki.

Semuanya kerana gigi geraham bongsu saya yang berlubang. Selepas dicabut, saya dibenarkan membawa pulang gigi tersebut untuk disimpan atau ditanam. Apakala saya melihatnya, patutlah sakit saya tidak tertahan lagi selama beberapa hari yang lalu. Selepas Ramadhan ini saya mempunyai agenda penting untuk menebus puasa, sesuatu yang sangat janggal bagi kehidupan seorang lelaki Muslim seperti saya.

6 comments:

DKosongLapan said...

Bersebab takpele.....
bukan sengaja mike terbukak pose tuuu.....
yg penting nanti ganti balik leee......

KiMi said...

hahahah.aku 2 tahun lepas centu.ganti a beb."au maridhon au a'la safarin.

atbk said...

aku sepuluh hari ponteng 2 tahun lepas sebab denggi... memang rasa rugi..
tapi terasa kasih sayang Allah dan belas ihsanNya pada hambaNya yang lemah dgn mengangkat kewajipan berpuasa pada pesakit2 ynag sakit bukan kerana pilhan mereka..

ko tak rasa ke? hehe

kelisa_samudera said...

D & kimi : nak ganti tu yg malas. asal nak posa je teringat kat wanggey.

atbk : aku mungkin tak rasa macam tu kut sebab aku sakit boleh posa lagi. sebenarnye aku tak makan ape pun masa tak pose tu. tapi kalo ko sampai 10 hari mmg betul2 la kewajipan posa tu kena angkat. hehe.

matjapp said...

keluaq darah tak batal posa laa, lain la kalau saja2 telan darah tu

http://www.zaharuddin.net/content/view/595/72/

kelisa_samudera said...

ya ka mat japp? kalo macam tu tak payah ganti la. haha

There was an error in this gadget