11 November 2009

Kuching : Episod 2 : Demam yang berpanjangan

Sabtu 31 Oktober 2009 : 5 hari sebelum penerbangan pertama

Saya dan isteri mengambil kesempatan cuti hujung minggu untuk pulang ke rumah orang tua saya di utara Semenanjung. Kepulangan saya disambut biasa-biasa sahaja, tidak seperti ketika saya bekerja di Kuala Lumpur dahulu. Mungkin kerana saya sudah kerap pulang, maka ibu saya tidaklah terlalu teruja dengan kepulangan ini.

"Abang ada telefon adik?" Ibu saya memulakan perbualan pada waktu petang ketika kami bersantai-santai di depan rumah.

"Dah lama dah tak telefon."

"Abang macam tu lah, apa jadi pada adik pun tak tahu. Tahu tak adik sudah dua minggu demam?"

"Yang demam tu tahulah. Tapi tak tahu pula sampai sudah dua minggu."

Ibu saya diam. Giliran saya pula menjadi gusar dan tidak tentu arah. Demam apa sampai dua minggu? Pantas saya membuka komputer riba dan mula menelefon adik, menyuruhnya untuk memasuki sidang video melalui perisian Yahoo Messenger. Lama kami berbual dengan ditemani ibu saya sekali. Dia nampak kuat walaupun sedikit pucat. Dari riak mukanya, saya yakin adik saya tidaklah seteruk mana. Lalu saya mengumpul keyakinan bahawa adik saya tidak apa-apa. Kami mengakhiri sidang video kerana sudah masuk waktu Maghrib.

Isnin 2 November 2009

Ketika saya sibuk-sibuk di pejabat, saya menerima panggilan telefon. Adik!! Saya mengangkat dan suara di hujung sana lemah sekali. "Abang, adik tak larat. Adik tak nak telefon mak. Adik takut mak risau. Adik baru balik dari sekolah. Kak Na kawan serumah adik tolong hantar. Pengetua suruh adik balik berehat. Tadi adik pitam dalam kelas".

Ahh sudah!! Apa yang telah terjadi? Lalu saya memberitahu adik supaya berehat. Saya bertanyakan padanya adakah dia sudah pergi ke hospital untuk pemeriksaan. Dia menjawab dari minggu lepas lagi dia sudah pergi tetapi demamnya masih belum sembuh-sembuh. Saya bertambah risau. Adik saya memberitahu, doktor di Hospital Betong iaitu hospital terdekat menyuruhnya untuk melakukan pemeriksaan x-ray di hospital yang lebih besar iaitu Hospital Sri Aman, kerana mesin x-ray di hospital itu rosak. Dari simptom yang adik saya hadapi, doktor menjangkakan adik saya menghidap pneumonia atau radang paru-paru. Pemeriksaan x-ray digunakan untuk pengesahan penyakit itu, dan penyakit pneumonia itu masih belum sahih.

"Sekarang adik nak buat apa?" Saya bertanya seperti orang bodoh. Saya sebenarnya menahan debar.

"Adik pun tak tahu nak buat apa. Adik tak boleh fikir sekarang."

"Petang ni adik ajak Kak Na teman ke Hospital Sri Aman. Esok adik hantar x-ray tu ke Hospital Betong. Boleh?"

Adik saya menyetujui cadangan saya. Ketika saya menelefon adik saya sekali lagi pada malam itu, pemeriksaan telah dilakukan. Walaupun begitu, x-ray itu tidak dapat dihantar keesokan harinya. Harus dihantar pada hari Rabu 4 Oktober kerana doktor itu sibuk. Saya sangat risau.

Selasa 3 Oktober 2009

Setiap 2 jam sekali saya menelefon bertanyakan kesihatannya. Jawapan yang diterima masih tidak berubah. Sekali lagi dia pergi ke sekolah pada waktu pagi untuk mengajar, tetapi dihantar pulang ke rumah pada pukul 11 pagi kerana keletihan dan tidak bermaya. Saya hanya mampu mengucap panjang. Malam tadi pun saya tidak boleh tidur kerana teringatkannya.

Saya benar-benar buntu. Adakah saya perlu ke Sarawak untuk menziarahinya? Adakah saya perlu memberitahu kesihatan adik saya kepada ibu saya, sesuatu yang tidak mungkin saya lakukan? Adakah adik saya mengalami komplikasi yang serius?

Saya tidak makan tengah hari pada hari itu. Saya ke surau lebih awal pada biasa, dan di situ saya menangis semahu-mahunya. Saya tidak mahu kehilangan adik. Saya tidak mahu dia sakit. Saya memohon pada Allah, berikanlah kesakitan adik kepada saya. Saya mahu dia sihat. Saya mahu ibu saya sihat. Saya mahu semua orang-orang yang saya sayang sihat-sihat. Saya mahu kami semua hidup bahagia.

Mesyuarat petang itu saya hadiri tanpa semangat. Saya lebih terfikirkan keputusan x-ray adik esok.

Rabu 4 Oktober 2009 : 1 hari sebelum penerbangan pertama

Pada waktu pagi, saya sedikit tenang. Saya gagahi juga untuk menelefon adik walaupun saya tahu keadaannya masih sama. Benar. Masih sama. Dia tidak ke sekolah dan demam. Saya nasihatkan dia supaya berehat. Petang ini doktor akan memberikan keputusan x-ray.
........

Pukul 5.30 petang ketika saya dalam perjalanan pulang ke rumah dari tempat kerja, saya menerima panggilan dari adik. Dia dimasukkan ke wad. Suara di hujung sana seperti menahan sebak. Adik saya memohon supaya dimasukkan ke wad esok, tetapi doktor tidak membenarkannya kerana dia harus dirawat segera.

"Doktor cakap apa?"

"Doktor tak cakap apa. Tapi bila dia tengok x-ray adik, tiba-tiba muka dia berubah. Dia cakap awak kena masuk wad segera." Tiba-tiba pandangan saya menjadi kelam. Air mata bercucuran. Adakah penyakit adik terlalu serius?

Ketika saya sampai di rumah, isteri saya sedang memasak masakan malam. Saya terus memberitahunya, saya mahu ke Sarawak. "Bolehkah awak tolong belikan saya tiket kapal terbang? Saya tidak tahu caranya." Kami berbincang seketika. Rupanya tiket perjalanan kapal terbang yang kurang dari 24 jam masa penerbangan tidak boleh dibeli secara dalam talian. Ia harus dibeli di kaunter di lapangan terbang. Kami memutuskan untuk ke LCCT Sepang pada malam itu juga untuk membeli tiket.

Kemudian, saya gagahi juga untuk menefon ibu saya di kampung. "Mak, adik masuk wad". Di hujung sana, ibu membalas dengan "Allahu akbar". Saya memberitahunya saya akan ke Sarawak esok, kerana tiada penerbangan pada waktu malam. Dia mencadangkan saya pergi seorang, kerana isteri saya tidak mungkin dapat berjalan jauh.

Pada masa yang sama, isteri saya mahu mengikut. "Lebih baik saya ikut daripada saya risaukan awak di sini". Dan saya mengalah dengan kehendak isteri saya. Memang benar apa yang dikatakannya.

Seterusnya saya menelefon adik untuk memberitahu saya akan ke Sarawak esok. "Kakak datang tak? Jangan bagi kakak datang. Dia sedang mengandung. Perjalanan dari Kuching ke tempat adik sangat jauh. Nanti dia sakit." Saya enggan melayan permintaannya. Isteri saya mahu mengikut. Saya akan bawa juga. Jika dia sakit, saya akan menanggung risikonya.

Selepas menikmati makan malam yang tidak nikmat kerana teringatkan adik, kami bertolak ke rumah kakak ipar saya di Nilai. Di sana, dia akan menghantar kami ke lapangan terbang keesokan harinya. Saya lebih banyak diam di dalam perjalanan kerana hati saya tidak keruan.

Sampai di LCCT lebih kurang 12.30 malam, kami bergegas ke kaunter. Rupanya ia sudah ditutup. Saya ingatkan kaunter tiket kapal terbang dibuka 24 jam sehari. Nampaknya esoklah kami membeli tiket. Sebelum tidur saya berdoa supaya segala-galanya dipermudahkan, sakit adik saya disembuhkan dan isteri dan anak saya di dalam kandungan disejahterakan. Saya tidak dapat tidur sebenarnya. Sudah 3 hari tidur saya tidak sempurna...

"Ya Allah, semoga ini adalah ujian kecil dari-Mu."

5 comments:

yg_indah said...

aku bangga ada kawan camni.kalau terpaksa mendayung sekalipun,kena pi jugak.

Golongan Marhaen said...

sedihnye citer ko ni...boleh buat novel nih..
bersabarla ye...itu ujian utk ko..aku paham perasaan ko sebab adik aku pun sakit dulu..banyak2kan berdoa dan bermunajat pada-Nya

Insan Biasa said...

sambung pi, sambung... syahdu la cerita hang...

kelisa_samudera said...

terima kasih banyak2 la kawan2 semua atas sambutan positif. aku tak tau nak kata apa. selain dari nak cerita, episod Kuching ni sebenarnya untuk test aku punya gaya penulisan fiksyen.

kalo ada apa2 terkurang, tak best ke atau teguran, jgn malu2 tegur ye. aku tak marah, tapi aku jumpa korang (yg indah, GM, IB) aku terajang je.

Insan Biasa said...

ayat ko best pi... nanti aku dah tua, hang boleh la tulis biography aku... jadi ghostwriter...