25 August 2010

Perihal doa kepada pemerintah


Terlanjur bercerita tentang doa kepada pemerintah yang menjadi bahan panas pada akhir-akhir ini, saya tidak mahu berpendirian apa-apa kerana saya sendiri tidak pernah mendengar doa yang dimaksudkan. Saya mengambil sikap berhati-hati apabila sesebuah parti politik mengeluarkan sesuatu isu kerana saya teringat firman-Nya:-

"Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan."
Al-Hujuraat : 6


Tanpa prejudis saya berpendapat Islam bukanlah agama yang kedekut untuk mendoakan pemerintah-pemerintahnya. Eloklah jika doa ditadah bagi memohon pemimpin bukan Islam yang adil supaya mereka memeluk Islam kerana doa yang sedemikian sangat murni. Saya cuma dapat melihat yang isu ini hanyalah isu maha kecil yang sama sekali tidak akan menurun atau meningkatkan undi mana-mana parti politik.

Apa yang ingin saya ceritakan ialah semenjak saya mula-mula pandai ke masjid untuk mendirikan solat Jumaat iaitu 20 tahun yang lalu, doa kepada ketua negeri/negara memang selalu dibacakan. Saya boleh menghafal setiap bait-bait doa berkenaan dan saya menyedari doanya lebih kurang sama, tidak kira ia dibacakan di Kedah, Kuala Lumpur atau Perak. Isi kandungannya adalah untuk memohon supaya disejahterakan sultan-sultan sekalian dan dipanjangkan umur bagi membolehkan mereka memerintah dengan baik. Lazimnya ketika saya masih budak, saya menyedari bahawa jemaah akan mengaminkan doa tersebut dengan kuat dan sukarela.

Namun begitu, akhir-akhir ini suasananya agak berbeza sekali di masjid tempat saya selalu bersembahyang sekarang. Doa yang dibacakan kepada pemerintah ini tidak diaminkan dengan bersemangat oleh jemaahnya. Ada pula yang saya lihat majoriti jemaah yang langsung menjatuhkan tangan apabila doa tersebut dibacakan walaupun mereka mengangkat tangan untuk doa yang sebelum-sebelum itu. Malah di beberapa masjid lain sekitar tempat saya bersolat langsung tiada doa yang dimaksudkan.

Rasanya saya dapat mengagak mengapa jemaah-jemaah masjid berperangai sedemikian. Tetapi biasalah, jika saya tuliskan di sini tentulah ia menjadi sensitif dan didakwa menghasut pula. Tetapi kerana takut dakwaan menghasut itulah agaknya rakyat negara kita, khususnya jemaah di masjid-masjid yang saya sebutkan ini akhirnya memprotes secara diam-diam. Perbuatan menjatuhkan tangan ketika doa itu dibacakan adalah perbuatan yang paling berkesan untuk menunjukkan bahawa mereka tidak suka kepada seseorang, tetapi ia juga perbuatan yang boleh dikatakan 'sah dari segi undang-undang.' Tiada apa-apa dakwaan akan dikenakan jika kita menjatuhkan tangan ketika doa dibaca untuk kesejahteraan ketua negeri/negara.

Entahlah, saya bukan orang yang bijak di dalam beragama. Saya tidak tahu sama ada isu ini besar atau tidak di sisi Allah nanti. Saya cuma memohon kepada Allah supaya sesiapa sahaja yang menggunakan agama untuk kepentingan dunia tidak kira dari Pakatan Rakyat atau Barisan Nasional, biarlah Allah membalas dengan balasan yang setimpal. Saya tidak mahu berfikir tentang isu remeh ini. Isu ini menyesakkan kepala dan dada saya.


3 comments:

Nafastari said...

Saya setuju dengan Asri Zainal ABidin dalam hal ini.

shahrilhakime said...

awok setuju dgn En Nastafari setuju dgn pandangan Dr MAZA dlm hei ini...

kelisa_samudera said...

pandangan dr asri mmg pandangan liberal yg sesuai dengan org muda.